سفرهای خارجی نمایندگان زیر ذره‌بین

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

سفرهای خارجی نمایندگان زیر ذره‌بین

ایران > قانونگذاری – رضا سیفی:
مرحوم سیدجلال یحیی‌زاده نماینده مردم یزد در مجلس، هنوز ۳ ماهی از آغاز به‌کار مجلس نهم نگذشته بود که در یک تذکر از انجام ۱۵۵ سفر خارجی برای نمایندگان گلایه کرده بود؛ بعدها ماجرای سفرهای خارجی نمایندگان مجلس نهم جنجالی‌تر شد تا آنجا که همین اواخر سفر یکی از نمایندگان به برزیل به بهانه نظارت بر بازی‌های تیم ملی و پیگیری فساد در فوتبال سوژه روز شد.

این ماجرا که فروکش کرد، مصوبه کمیسیون امنیت ملی برای نظارت بر همه سفارت‌های ایران در کشورهای خارجی موضوع علاقه نمایندگان به سفر را جانی دوباره داد. مجلس نهم می‌خواهد رکورد سفرهای خارجی مجلس هشتم را جابه‌جا کند. این در حالی است که ۲ کمیته یکی در داخل مجلس و یکی در وزارت خارجه نظارت بر سفرهای خارجی نمایندگان مجلس و دولت را برعهده دارند.

تشویقی و ماموریتی

بهارستانی‌ها سفرهای خارجی مجلس را در قالب ‌سفرهای ماموریتی و سفرهای تشویقی تعریف می‌کنند؛ غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا چیزی تحت عنوان سفر تشویقی برای نمایندگان وجود دارد؟ به شوخی می‌گوید: من هم شنیدم اما حداقل خودم بی‌بهره بودم و تا‌کنون تشویق نشدم!

برخی نمایندگان هم سازوکار انتخاب و اعزام نمایندگان از سوی هیأت رئیسه مجلس و یا کمیسیون‌ها را ناسالم می‌دانند. زهره طبیب‌زاده عضو کمیسیون آموزش مجلس جزو آن‌دسته نمایندگانی است که در طول دوره نمایندگی‌اش هیچ سفر خارجی از طرف مجلس نرفته و به قول خودش نخواهد هم رفت. او معتقد است سازوکار انتخاب و اعزام نمایندگان به سفرهای خارجی سازوکار سالمی نیست و بسیاری از این سفرها جنبه تشویقی برای برخی نمایندگان دارد.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه سفرهای برخی نمایندگان گاهی اوقات با تخصصی که دارند هیچ سنخیت و هماهنگی ندارد، می‌گوید: مثلا اخیرا عده‌ای از نمایندگان که فارغ التحصیل رشته علوم انسانی هستند به روسیه سفر کردند تا از هوافضای روسیه بازدید کنند. او حتی از برخی همکاران خودش هم به‌دلیل کثیرالسفر بودن انتقاد می‌کند و می‌گوید: چون تعداد خانم‌ها در مجلس کم است وقتی یک نفر از این جمع مدتی نباشد عدم‌حضورش کاملا محسوس است، ‌وقتی سؤال می‌کنیم که خانم فلانی کجاست؟ می‌بینیم مدام در سفر هستند. اما حسین سبحانی نیا عضو هیأت رئیسه مجلس و رئیس کمیته سفرهای خارجی پارلمان در گفت‌وگو با همشهری موضوع سفرهای تشویقی برای نمایندگان مجلس را تکذیب می‌کند.

اتاق شیشه‌ای

پیش‌تر تعدادی از نمایندگان مجلس هم برای شفاف شدن موضوع سفرهای خارجی، از هیأت رئیسه مجلس در خواست گزارش کرده بودند که تا‌کنون به نتیجه و پاسخ روشنی نرسیده‌اند. جعفرزاده می‌گوید: باید کاری کرد که سفرهای خارجی نمایندگان مجلس شفاف شود. ما ادعا داریم مجلس اتاق شیشه‌ای است؛ این چه اتاق شیشه‌ای است که نباید سفرهای نمایندگان آن شفاف باشد. او وظیفه رسانه‌ها می‌داند تاچنین موضوعاتی که در هاله‌ای از ابهام قرار دارند و غیرشفاف هستند را از مسئولان مطالبه کرده و برای افکار عمومی روشن سازند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این را هم می‌گوید که مخالف سفرهای خارجی نمایندگان نیستم؛ اما از روز اول دنبال این بودیم که لیست سفر نمایندگان مجلس را از هیأت رئیسه مجلس بگیریم اما هیچ‌کس لیستی به ما نداد. جعفرزاده خود یک‌بار از سوی کمیسیون برنامه و بودجه سفری کاری به چین داشته اما به‌دلیل محرمانه بودن موضوع، از بیان جزئیات آن صرف‌نظر می‌کند و در همین حد می‌گوید که موضوع بر سر آزاد‌سازی‌ برخی کالاها و معاملات اقتصادی بوده است. او می‌گوید: برخی همکارانمان از یک رانت سفر برخوردار هستند درحالی‌که هیچ‌کس در مجلس جوابگوی این موضوع نیست.

حق ماموریت

معمولا روال سفرهای خارجی پارلمان به این شکل است که نمایندگان یا از سمت مجلس و یا به دعوت دولت راهی سفر خارجی می‌شوند. در حالت اول حق ماموریت نمایندگان را پارلمان و در حالت دوم که نمایندگان مهمان دولت هستند، حق ماموریتشان با دولت است.

در این خصوص احمد توکلی نماینده مردم تهران معتقد است، حتی اگر دولت نماینده‌ای را برای همراهی در سفرهای خارجی دعوت کرد، مجلس باید تمام هزینه‌های مربوط به نماینده را بپردازد تا نماینده زیر بار منت دولت نباشد و بتواند وظایف نظارتی‌اش را به‌خوبی انجام دهد. اما نکته مبهم و حاشیه ساز در سفرهای خارجی نمایندگان مجلس نهم حق ماموریت آنها ست که به‌صورت روزانه پرداخت می‌شود. جالب‌تر اینکه خود نمایندگان هم تمایلی برای اعلام رقم دقیق حق ماموریتشان ندارند.
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.