معاونان وزیر امورخارجه به کمیسیون سیاست خارجی مجلس می روند

‘حسن قشقاوی’ معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود:

بنده قرار است درباره اعدام اتباع زندانی ایرانی در عربستان سعودی و اقدامات صورت گرفته وزارت امور خارجه در این زمینه، به نمایندگان توضیحاتی ارائه کنم.

وی تصریح کرد: ‘سید عباس عراقچی ‘ معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه نیز که عضو هیات مذاکره کننده ایران با گروه ۱+۵ است، برای ارائه گزارشی درباره مذاکرات مسکو در کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور می یابد.

معاون پارلمانی وزیر خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره اخبار منتشره در برخی سایت ها مبنی بر ‘احضار’ وزیر خارجه به مجلس گفت: در آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی واژه های ‘احضار’ و ‘فراخوان’ برای مقامات دستگاه های اجرایی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: وزرا و مسوولان دستگاه های اجرایی مکلف به پاسخگویی و ارایه توضیحات به نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند که این امر در ابتدا با دعوت از آنان در کمیسیون های ذیربط صورت می پذیرد.

قشقاوی افزود: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت و گوی خود با یکی از رسانه ها با دقت از واژه ‘دعوت’ استفاده کرده بود.

وی تصریح کرد: در راستای تعامل مثبت و سازنده ای که بین کمیسیون امنیت ملی و دستگاه دیپلماسی در مسایل مختلف مربوط به سیاست خارجی وجود دارد و قطعا معطوف به منافع ملی است، وزارت امور خارجه همواره آماده پاسخگویی و ارائه نظرات خود درباره سوالات نمایندگان است.

معاون وزیر امور خارجه این آمادگی را برگرفته از رهنمودها و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تعامل مثبت بین قوا دانست.

معاون پارلمانی وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقاد یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره عدم حضور نمایندگان در سفرهای اخیر وزیر امور خارجه گفت: ما از حضور نمایندگان این کمیسیون در سفرهای وزیر امور خارجه خوشحال می شویم و استقبال می کنیم چرا که حضور آنان همدلی بین دو دستگاه را افزایش می دهد.

قشقاوی خاطرنشان کرد: در هفته های اخیر، هنوز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم شکل نگرفته و طبیعی بود که نمایندگان در سفرهای وزیر خارجه حضور نداشته باشند.

وی با یادآوری اینکه در آینده نمایندگان در سفرهای خارجی وزیر خارجه حضور خواهند داشت، افزود: حضور نمایندگان در سفرهای وزیر خارجه هم به دستگاه دیپلماسی کمک می کند و هم باعث می شود تا آنان بیشتر از واقعیات و نیز مذاکرات مطلع باشند.

سیام** ۹۱۲۹**۱۵۷۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۵۹۲۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.