سفره گسترده رادیو در رمضان

جام جم آنلاین: نامش «فرشته‌ها سلام» است؛ برنامه‌ای که هر روز هنگام افطار از رادیو جوان پخش می‌شود و حال و هوای خاصی دارد، برنامه‌ای که ما یکی از همین روزهای ماه رمضان، مهمان عوامل جوانش بودیم.

سر وقت رسیده‌ام. خودم را به پشت اتاقک شیشه‌ای می‌رسانم. شور و شوقی وصف نشدنی در استودیوی رادیو جوان حکم‌فرماست، چون همه عوامل این برنامه جوان هستند.

وقتی آرم برنامه فرشته‌ها سلام ـ‌ که همخوانی دو آیه پایانی سوره قدر و زمزمه کلمه باران باران همراه افکت بارش باران است ـ پخش می‌شود، فاطمه صداقتی با سلام به فرشته مقرب درگاه الهی، ملک موکل رزق و روزی، برادر ایمانی جبرئیل امین، حضرت میکائیل برنامه را شروع می‌کند و می‌گوید: سلام به شما که به اذن خدا به طفل در رحم، رحم می‌آوری. شما روزی جنین را در میان تاریکی‌ها به دستش می‌رسانی. شما که روزی درخت‌ها را به اذن خدا در ریشه‌های در دل خاکش می‌رسانی شما که حوت و قوت تمام سلول‌ها رو فراموش نمی‌کنی، از خدا بخواه که امروز یه لقمه نور حواله وجودم بکنه.

با این حسن مطلع، تیتراژ برنامه با صدای پیمان طالبی و تنظیم امیر شجاعی ـ که از سروده‌های سردبیر برنامه زهره عبدالرحیم است ـ‌ پخش می‌شود. عباس پیری (تهیه‌کننده) می‌گوید در تهیه آرم از موسیقی کولی استفاده کردم که تا امروز استفاده نشده است.

وقتی پیری برای عوض شدن فضای برنامه موسیقی‌ای شاد پخش می‌کند، صداقتی با انرژی‌ای مضاعف به شنوندگان برنامه سلام می‌کند و می‌گوید: سلام سلام سلام! فرشته‌ها شما را نمی‌دانم ولی من که هر وقت قراره کادو، هدیه و عیدی بگیرم توی دلم قند آب می‌شه.

پس از مکثی کوتاه، صداقتی ادامه می‌دهد: وای دم افطارم که هر روزه‌داری یه عیدی تضمین شده با سند ششدانگ محضری منگوله‌دار پیش خدا داره آخ جون….

موضوع برنامه به صورت تلفنی مطرح می‌شود. صداقتی از مردم ایران می‌خواهد با شماره‌های برنامه تماس بگیرند یا به وسیله پیامک از سخت‌ترین امتحانی که تا امروز داشته‌اند، صحبت کنند.

وقتی صداقتی اعلام می‌کند در برنامه یکی از شخصیت‌های قرآنی مهمان برنامه است، هانی چیتچیان، کارشناس قرآنی برنامه درخصوص این شخصیت قرآنی می‌گوید: ایشان نمونه بارز ایستادگی در سخت‌ترین شرایط بلا بودند.

مادری که بچه شیرخواره‌اش را در آغوش گرفته و همراه همسرش وارد بیابانی می‌شود که هیچ درخت و آبی وجود ندارد و دستور خدا براین است که نبی خدا خانواده را در این بیابان تنها بگذارد.

پس از صحبت‌های این کارشناس قرآنی گفت‌وگوی پیمان طالبی با حضرت هاجر(س) پخش می‌شود.

عبدالرحیم (سردبیر) در توضیح این بخش داستانی می‌گوید: این بخش بیشتر از آنچه دراماتیک باشد، یک گفت‌وگوی رئال است. برای رنگ‌آمیزی بهتر سعی کردیم از دیالوگ‌ها و موسیقی‌های سریال‌ها، فیلم‌ها و انیمیشن‌های مربوط برای القای مفاهیم و تصویرسازی در ذهن مخاطب استفاده کنیم.

تنوع موسیقایی و فضای عرفانی

در فرصتی که پیش می‌آید از عباس پیری ـ که کنار طیبه شیخ‌زاده به صورت یک هفته در میان تهیه‌کنندگی برنامه فرشته‌ها سلام را به عهده دارد ـ درخصوص موسیقی‌های استفاده شده در برنامه می‌پرسم. او می‌گوید: چون ماه مبارک رمضان جشن ما مسلمانان است از موسیقی شاد متناسب با موضوعات برنامه استفاده می‌کنم. در ضمن بیشتر از موسیقی ایرانی استفاده می‌کنم و بنا به تنوع و ضروریات از موسیقی غربی نیز بهره برده‌ام. حتی با پخش صحبت‌های شنوندگان، نوع موسیقی و ترانه انتخاب می‌شود تا ریتم برنامه حفظ شود.

او هوشیاری در انتخاب آنونس را ضروری می‌داند و می‌گوید: یک تهیه‌کننده برنامه افطاری باید متوجه این مهم باشد که فرازهای اذان را در آنونس استفاده نکند چون پیش آمده که مردم با شنیدن این قطعات احساس کرده‌اند افطار شده و روزه خود را باز کرده‌اند بنابراین سعی کرده‌ام کوچک‌ترین خطایی مرتکب نشوم، زیرا خود را به عنوان یک برنامه‌ساز نمی‌توانم ببخشم.

پیری در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: درست است که از خانواده دوریم و نمی‌توانیم لحظه افطار کنار سفره بنشینیم و مشغول پخش اذان، دعای روز و فرج هستیم و تا لحظه‌ای که برنامه تمام نشود درست و حسابی افطار نمی‌کنیم، اما با تماس‌های مردم و ارسال پیامک‌ها احساس می‌کنیم تنها نیستیم و دور سفره خانواده بزرگ‌تر ایران نشسته‌ایم.

در اجرا خودم هستم

پیش از این‌که پیمان طالبی گوینده گفت‌وگو با شخصیت‌های داستان‌های قرآنی که از عمق تاریخ در برنامه حضور یافته‌اند‌، استودیو را ترک کند از او درخصوص لحن و بیانش در ایفای نقشش می‌پرسم. او می‌گوید: خودم هستم بدون بازی و گرفتن تیپ خاصی! انگار که واقعا آن شخصیت از قعر تاریخ بیرون آمده و کنارم نشسته و من با او گفت‌وگو می‌کنم.حتی بازیگران نقش‌های مختلف نیز این تاکید را داشتند که بازیگران خودشان باشند تا این کار به صورت رئال و قابل پذیرش برای مردم باشد.

طالبی ادامه می‌دهد: نه‌تنها اجرا، حتی شنیدن این بخش داستانی برایم جالب است. همیشه دیده و شنیده‌ایم شخصیت‌های قرآنی خیلی رسمی و خشک به ما معرفی می‌شوند، اما ما سعی داریم این بخش، جوان‌پسند باشد. حتی اگر یک نفر تازه رادیو را روشن کرده باشد و اسم آن شخصیت را نشنیده باشد آنقدر این بخش برایش واقعی باشد که تا انتهای داستان ما را همراهی کند.

صداقتی اعلام می‌کند: گزارشگر کردستان پای خط تلفن است. پیش از این‌که ارتباط برقرار شود پیری با پخش موسیقی کردی فضای استودیو را عوض می‌کند.

زهره عبدالرحیم می‌‌گوید: بچه‌های گروه اندیشه شبکه جوان از اردیبهشت دور هم جمع می‌شدند و برای طرح و ایده برنامه افطار امسال صحبت می‌کردند. این برنامه طبق همان چیزی که در سه چهار سال اخیر اتفاق افتاده به صورت گروهی و با فعالیت تمام برنامه‌سازان گروه تهیه می‌شود.

وقتی از او ـ که سابقه هشت سال برنامه‌سازی دارد ـ درخصوص اسم برنامه می‌پرسم، می‌گوید: همیشه اسم برنامه از نکته‌های بسیار مهمی است که توجه خاصی به این موضوع صورت می‌گیرد. پس از این‌که حدود ۳۰ اسم برای برنامه پیشنهاد شد و البته هیچ‌کدام هم رضایت صددرصد ما را به عنوان اسم نهایی تامین نکرده بود در لحظه‌های پایانی که دیگر فرصت تعیین اسم تمام شده بود، به اسم فرشته‌ها سلام رسیدیم که به نظرم چکیده زیبایی از سوره مبارکه قدر است و با این مفهوم که در ماه مبارک رمضان ملائکه به زمین می‌آیند و سراسر سلام و تحیت به بندگان خوب و مومن می‌دهند ما هم در این ماه به آنها سلام می‌فرستیم.

عبدالرحیم درخصوص محتوای این برنامه که ویژه برنامه اذانگاهی و افطار است، می‌گوید: با توجه به این‌که ماه رمضان، ماه انس با قرآن است در این برنامه سعی کردیم از ۳۰ قصه قرآنی و ۳۰ شخصیت مثبت و منفی قرآنی دعوت کنیم که از دل تاریخ در برنامه ما حاضر شوند و ما از زبان جوان‌ها از شبکه‌ای که متعلق به آنهاست سوال‌ها و موضوعاتی را که برایمان مبهم است، بپرسیم. همچنین با تحقیق و پژوهشی که از طرف پژوهشگران برنامه از مدت‌ها پیش صورت پذیرفته گفت‌وگوهایی که بین ما به‌عنوان یک آدم امروزی از یک شخصیت تاریخی صورت گرفته می‌تواند جذابیت آن را بیشتر و مخاطب را در لحظه‌های معنوی افطار حفظ کند.

او ادامه می‌دهد: شاید خیلی از مردم احساس کنند قصه‌های قرآنی را کاملا شنیده‌اند و با شخصیت‌های آنها کاملا آشنا هستند، ولی من از آنها می‌خواهم این‌بار موقع افطار با فرشته‌ها سلام همراه شوند و میزبان این شخصیت‌های داستان‌های قرآنی باشند. شخصیت‌هایی مثل هامان، وزیر فرعون در داستان حضرت موسی، هذقیل مومن آل فرعون، بلعم باعورا، آسیه، بلقیس، اصحاب اخدود، دختر شعیب، بخت النصر و…

قسمت‌ دیگر فرشته‌ها سلام پخش گزارش‌هایی مستند از زندان‌ها و گفت‌وگو با آدم‌هایی است که به‌طور اتفاقی در یک موقعیت غیرمنتظره قرار گرفته و به دلیل یک لحظه غفلت، مرتکب عملی شده‌اند که منجر به زندانی شدن آنها شده است. عبدالرحیم ادامه می‌دهد: این گزارش‌ها تلنگری است برای همه ما که مراقب رفتار و عملکردمان باشیم.

فرازهایی از مناجات‌نامه خمسه عشر امام سجاد(ع) با صدای مریم نشیبا در لحظات ملکوتی اذانگاهی زمزمه می‌شود. لحظات به سرعت می‌گذرند.

اذان پخش می‌شود.شور و شعف خاصی در استودیوی شبکه جوان موج می‌زند.

وقتی از عبدالرحیم درخصوص حس و حالش در زمان ساخت برنامه‌های افطار می‌پرسم، می‌گوید: تلاش چندماهه گروه و فعالیت ده دوازده ساعته برای تولید یک برنامه فقط با این انگیزه شکل می‌گیرد که لحظه‌های پایانی روزه‌داری را به یک برنامه پرمخاطب و هزاران جوان پیوند می‌زند و تنها چیزی که به ما انرژی می‌دهد، اولا لطف خدای مهربان است و بعد بدون اغراق حس صمیمیتی است که با یک افطاری ساده در پخش جوان شکل می‌گیرد. (جام جم – ضمیمه قاب کوچک)

زهره زمانی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.