سفیر ایران در لاهه: آمریکا و انگلیس باید پاسخگوی تخلف خود باشند

به گزارش ایرنا،کاظم غریب آبادی،در شصت و نهمین نشست شورای اجرایی سازمان منع سلاح های شیمیایی در شهر لاهه هلند،در سخنانی وجود سلاح های شیمیایی در جهان را موجب به خطر افتادن صلح و امنیت بین المللی دانست .

غریب آبادی در ادامه از کشورهای دارنده این سلاح ها بویژه آمریکا خواست به اجرای کامل تعهدات خود در چارچوب کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی برای نابودی کامل اینگونه سلاح ها تا پایان مهلت قانونی خود یعنی ۲۹ آوریل ۲۰۱۲ پایبند باشند.

نماینده دایم کشورمان نزد سازمان منع سلاح های شیمیایی در همین چارچوب،در ارتباط با تخلف آمریکا و انگلیس در چگونگی نابودی و انهدام سلاح های شیمیایی عراق در دوره اشغال این کشور که بدون نظارت سازمان و برخلاف کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی و نقض آشکار مفاد این کنوانسیون صورت گرفته است،با طرح سئوالاتی از این دو کشور و همچنین دبیرخانه فنی سازمان خواست در این ارتباط به صورت شفاف پاسخگو باشند.

غریب آبادی در سخنرانی خود همچنین ضمن اشاره به موضوع آینده سازمان و اولویت های آن، تداوم موضوع امحاء کامل سلاح های شیمیایی تا نابودی کامل آنها و تحقق جهان عاری از سلاح های شیمیایی را همچنان حیاتی ترین دستور کار و اولویت این سازمان دانست.

نماینده دائم کشورمان نزد سازمان منع سلاح های شیمیائی در ادامه علاوه بر حمایت کامل از تصمیم کنفرانس شانزدهم کشورهای عضو (دسامبر ۲۰۱۱) جهت ایجاد شبکه بین المللی حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی که به پیشنهاد و ابتکار و پیگیری جمهوری اسلامی ایران در دستور کار این سازمان قرار گرفته بود، ضمن اشاره به کمک داوطلبانه کشورمان به راه اندازی این شبکه، از دبیرخانه سازمان و دیگر کشورهای عضو خواست تا تمام تلاش خود را بکار گیرند که این شبکه به منظور تحقق اهداف انساندوستانه آن در راستای کمک به قربانیان سلاح های شیمیایی هرچه سریعتر راه اندازی شود.

سازمان منع سلاحهای شیمیایی (OPCW) پس از تصویب و لازم الاجرا شدن کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی (CWC ) در سال ۱۹۹۷، با هدف اجرای مفاد این کنوانسیون در لاهه (هلند) ایجاد شد.

در حال حاضر ۱۸۸ کشور عضو این کنوانسیون هستند (رژیم صهیونیستی، میانمار، مصر، آنگولا، سوریه، سومالی، کره شمالی و کشور تازه تاسیس سودان جنوبی عضو این کنوانسیون نیستند) که در میان کنوانسیون های خلع سلاحی در جهان، بیشترین تعداد اعضاء را دارا می باشد.

این سازمان دارای یک شورای اجرایی مرکب از ۴۱ کشور است که مهمترین نهاد تصمیم گیر این سازمان محسوب می شود. جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه اصلی ترین قربانی سلاحهای شیمیایی می باشد، با بهره گیری از تجارب خود در این زمینه و آگاهی از عواقب و خطرات اینگونه سلاحها، در جریان تدوین، تصویب و لازم الاجرا شدن این کنوانسیون و همچنین پس از ایجاد سازمان مربوطه، همواره نقش بسیار فعال و تعیین کننده ای در تحولات و روندهای آن داشته و در حال حاضر نیز یکی از اعضای فعال و تاثیرگذار شورای اجرایی این سازمان است.

شصت و نهمین اجلاس شورای اجرایی سازمان منع سلاح های شیمیایی که به طور فصلی (۴ بار در سال) برگزار می شود، از ۲۰ تیرماه به مدت ۴ روز در لاهه هلند برگزار می شود. هیاتی به سرپرستی کاظم غریب آبادی، سفیر کشورمان در هلند و نماینده دایم نزد سازمان منع سلاح های شیمیایی در این اجلاس شرکت نموده است.

اروپام** ۱۷۰۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۷۸۳۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.