سناریویی به نام حق پخش

جام جم آنلاین: مسوولان فدراسیون فوتبال این روزها هجمه زیادی را علیه صدا و سیما به‌راه انداخته‌‌اند‌، بلکه ضعف‌های خود در بخش‌های دیگر را پوشش داده و با مانور روی موضوع حق پخش،‌ حداقل برای خود نزد باشگاه‌ها وجهه‌ای بخرند.

هر چند عده‌ای نیز نسنجیده سخن از این به میان آورده‌اند که اگر صدا و سیما حق پخش خواسته شده از سوی فدراسیون را ندهد، احتمال تعلیق فوتبال ایران هست، اما واقعا باید از مسوولان فدراسیون فوتبال سوال کرد که آیا با جنجال‌آفرینی می‌توانند به فوتبال خدمت کنند؟ و این‌که تهدید کنند جلوی ورود دوربین‌های صدا و سیما به ورزشگاه‌ها در هفته دوم لیگ برتر فوتبال گرفته خواهد شد، می‌تواند گامی در جهت حل موضوع باشد؟ آن هم در شرایطی که این موضوع باید از طریق گفت‌وگو و تعامل به سرانجامی روشن برسد.

این هجمه‌های رسانه‌ای در حالی صورت می‌گیرد که نقش صدا و سیما در توسعه فوتبال و توجه و اقبال مردمی به این رشته و مسابقه‌های آن بر کسی پوشیده نیست و شاید اگر لیگ برتر فوتبال پخش مستقیم نمی‌شد، این اندازه فوتبال در زندگی مردم وارد نمی‌شد.

براستی چه کسی می‌تواند منکر نقش برنامه نود در توسعه فوتبال طی این سال‌ها شود. فوتبالی که گرچه به ظاهر حرفه‌ای است، اما در باطن گرفتار مشکلات عمیق و زیادی است که برای رفع آن نیز باید سال‌ها همت گماشت.

متاسفانه بدون توجه به ضعف‌های ساختاری فوتبال ایران بویژه در بعد باشگاهی‌اش، مسوولان فدراسیون با جا خالی دادن از مسوولیتی که متوجه آنهاست، به دنبال این هستند که به منظور رفع مشکلات مالی باشگاه‌ها توپ را به زمین صدا و سیما انداخته و با سناریوی حق پخش، تمام مسائل و مشکلات حوزه مدیریتی‌شان را حل کنند.

ما مخالف پرداخت حق پخش و رسیدن باشگاه‌ها به حق و حقوق قانونی‌شان نیستیم، اما فکر می‌کنیم هر مساله‌ای شرایط و راه حل خاص خود را دارد و نمی‌توان به صرف نادیده گرفتن عوامل اساسی دیگر به منظور غنا و استقلال مالی باشگاه‌ها، تنها عامل حق پخش بازی‌ها را برای رسیدن به شرایط مطلوب مورد توجه قرار داد، آن هم در شرایطی که بیش از ۹۵ درصد باشگاه‌های ما دولتی است و بدون دریافت بودجه‌های دولتی حتی برای چند روز نیز قادر به فعالیت نیستند.

بدیهی است دریافت حق پخش یکی از راه‌های رسیدن به استقلال مالی باشگاه‌هاست، اما پیش از آن باید باشگاه‌ها خصوصی شده و خرج شان را از دولت جدا کنند.

براستی چرا فدراسیون فوتبال اصل را فراموش کرده و فرع را چسبیده است؟ آیا در عصری که سرعت اطلاعات در آن بالاست، از طریق توزیع دی‌وی‌دی بازی‌ها، می‌توان پاسخگوی انتظارات موجود بود و دست به درآمدسازی زد؟!

حجت الله اکبرآبادی – دبیرگروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.