فرصت‌طلبی آمریکا از ذوب شدن قطب/ساخت حسگرهای الکترومغناطیسی!!

سازمان تحقیقاتی دارپا در حال کار بر روی شبکه‌های نظارتی حسگرهای تعبیه شده بر روی یخچال‌های قطبی است تا رویدادهای این ناحیه دورافتاده را در تمام سال پیگیری کند.

 

 Ice

 

به اعتقاد محققان، اگر تمام یخهای قطبی آب شود، فعالیت‌های نظامی و تجاری بیشتری در این منطقه انجام خواهد شد، از این رو سازمان تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا) قصد دارد حسگرهای الکترومغناطیسی و صوتی را برای کمک به پیگیری کشتی‌ها و زیردریایی‌ها در یخچال‌های قطبی نصب کند.

 

حسگرهای الکترومغناطیسی در بالای یخچالها قرار گرفته و حسگرهای صوتی در زیر این یخها جاسازی می‌شوند تا در پیگیری زیردریایی‌ها و نقشه‌برداری از بستر قطب کمک کنند.

 

یخچال‌ها می‌توانند روزانه تا شش کیلومتر حرکت کنند و این سرعت از زمان ذوب شدن شدید یخها بیشتر شده است. ارتش آمریکا قصد دارد که از این حرکت بهره ببرد.

 

این کار بخشی از برنامه آگاهی تضمینی قطب شمال سازمان دارپاست و با وجود مبهم بودن آن، اسناد این سازمان نشان از این دارد که پنتاگون به دنبال دستیابی به اطلاعات کلی در مورد قطب است.

 

به گفته مدیر برنامه این سازمان، این برنامه بر نظارت توزیع شده از راه دور به عنوان راهی برای ارائه آگاهی موقعیتی موازن در قطب تاکید دارد.

 

با آب شدن یخ‌های قطب می‌توان از این منطقه در مسیرهای جدید کشتیرانی استفاده کرد. همچنین شرکتها ممکن است به برنامه‌ریزی برای استخراج رسوبات نفت و گاز طبیعی در این منطقه بپردازند.

 

همچنین سناریویی در مورد جنگ قطبی وجود دارد که در آن کشورها بر سر استفاده از منابع انرژی به دلیل ادعاهای آشفته متداخل در مورد آبهای قطبی با هم به جنگ خواهند پرداخت.

 

اگرچه حجم این ناحیه در حال کاهش است اما هنوز بیش از سه میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد.

 

کشتی‌ها با استفاده از نشانه‌های راداری آنها که برای جستجوی یخهای خطرناک قطبی مورد استفاده‌اند، قابل پیگیری هستند و اگرچه یخها باعث شکست علائم صوتی می‌شوند، دارپا قصد دارد از دینامیک یخها و صوت شناسی فعال فرصت‌طلب برای پیگیری زیردریایی‌ها استفاده کند.

منبع:ایسنا

تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.