سند دار شدن اراضی کشاورزی تا ۴ سال آینده/ کاهش ۱۸ درصدی تولید برنج در کشور

معاون وزیر جهادکشاورزی عملکرد ۱۰۰ روزه وزارت جهاد کشاورزی را تشریح کرد.

سند دار شدن اراضی کشاورزی تا ۴ سال آینده/ کاهش ۱۸ درصدی تولید برنج در کشور

به گزارش ممتاز نیوز، محمد قربانی در نشست خبری که امروز به منظور تشریح دستاوردهای ۱۰۰ روزه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد با بیان اینکه برای اقتدار در بخش کشاورزی بایستی به شش مولفه توجه کنیم، گفت: یکی از این مولفه ها مدیریت تصمیم ها و سیاست ها است. یعنی تصمیم ها درست و به هنگام گرفته شود. به موقع در بازار ورود و به موقع خارج شویم، مداخله نداشته باشیم و ورود ما حمایتی باشد.

وی ادامه داد: تأمین مالی و سرمایه گذاری یکی دیگر از این مولفه ها است. اگر قرار است جهش تولید کشاورزی داشته باشیم و یا اگر می خواهیم به امنیت غذایی پایدار برسیم و جایگاه برتری در بخش کشاورزی داشته باشیم نیازمند سرمایه گذاری کلان در این بخش هستیم. همچنین بایستی در کنار تولید خرد به مگاپروژه ها هم توجه ویژه ای کنیم.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی افزود: مدیریت زنجیره های تأمین و ارزش کشاورزی نیز مولفه دیگر است که در آن نگاه راهبردی و محوری تمام برنامه ها و حمایت ها متوجه زنجیره ها خواهد بود. همچنین استفاده از ظرفیت فعالان بخش کشاورزی نیز در این بخش اهمیت دارد. اگر قرار است تحولی در بخش کشاورزی صورت بگیرد باید فعالان بخش کشاورزی، تشکل ها و اتحادیه ها حضور فعال داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه هوشمندسازی نیز از مولفه های دیگر دستیابی به اقتدار در بخش کشاورزی است، گفت: در روزهای اخیر شاهد بخش های کوچکی از هوشمندسازی در زنجیره توزیع بودیم.

به گفته وی تحقیقات باید در خدمت بخش کشاورزی باشد و تحقق اهداف کشاورزی باید از مسیر تحقیقات بگذرد والبته تجاری سازی یافته ها نیز انجام شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای گذر از چالش های بخش کشاورزی همه باید همکاری کنند. وزارت جهاد به تنهایی قادر به مدیریت کل فعالیت های کشاورزی نیست. اگر قرار است تحول اساسی رخ دهد نیاز به همکاری همه بخش ها داریم. تجربه سه ماه فعالیت وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم نشان داد می توانیم با هم بر مشکلات غلبه کنیم.

قربانی در ادامه اقدامات سه ماهه وزارتخانه را تشریح کرد و گفت: محور تمام اقداماتی که انجام شده با نگاه توأمان به منافع تولیدکننده، مصرف کننده و فعالان زنجیره بوده است که این نگاه تا چهار سال آینده تداوم خواهد داشت و امیدواریم نقش راه آینده بخش کشاورزی باشد.

افزایش سهم ۳۰ درصدی مرغ لاین آرین در بازار

وی افزود: برنامه تأمین نهاده های دام و طیور و محصولات دامی، اجرای الگوی کشت، تأمین ارز برای واردات، پیگیری تأمین ارز برای کالاهای اساسی، پیگیری جبران خسارات بیمه کشاورزان، ایجاد آرامش در بازار مواد غذایی، برنامه ریزی برای تأمین مرغ و تخم مرغ در هر ماه، واردات تخم مرغ نطفه دار و تشویق تولیدکنندگان به افزایش تولید جوجه، افزایش سهم ۳۰ درصدی مرغ لاین آرین در بازار، واردات و توزیع همزمان مرغ منجمد، راه اندازی قرارگاه امنیت غذایی برای رصد پایش کالاهای اساسی بخشی اقدامات این وزارتخانه بوده است.

قربانی همچنین به بحث الگوی کشت نیز اشاره کرد و گفت: برای اولین بار با تلاش همکاران در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، قیمت تضمینی محصولات کشاورزی قبل از سال زراعی اعلام شد و قیمت گندم از ۵۰۰۰ تومان در سال زراعی گذشته به ۷۵۰۰ تومان در سال زراعی آینده رسیده است. در دانه های روغنی هم قیمت ها به گونه ای تعیین شده که با سیاست های مد نظر همخوانی داشته باشد. همچنین برای اولین بار الگوی کشت و کشاورزی قراردادی با هم ترکیب شدند، زیرا برای عملیاتی سازی الگوی کشت راهی جز کشاورزی قراردادی نداریم.

تمام سیب های خریداری شده بدون امحا و ضایعات وارد چرخه مصرف شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین به خرید تضمینی خرما، سیب صنعتی، زعفران اشاره کرد و گفت: ورود ما امسال به سیب صنعتی باعث شد که از کاهش منافع تولیدکنندگان جلوگیری شود و تمام سیب های خریداری شده بدون ضایعات وارد چرخه مصرف شود.

به گفته وی وزارت جهاد کشاورزی در خرید و صادرات دام عشایر و روستایی نیز ورود کرده است.

افزایش ذخایر کالاهای اساسی از ۲ماه به ۴ ماه

وی به اقدامات دیگر این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: افزایش ذخایر راهبردی کالاهای اساسی از دو ماه به چهار ماه، افزایش ۱۳۰ درصدی ذخایر گوشت قرمز و ۱۴۰ درصدی مرغ منجمد دستاورد این وزارتخانه است. از طرفی مسئولیت تنظیم بازار و نظارت و بازرسی به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده  و این وزارتخانه تنها متولی بخش کشاورزی است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه اضافه کرد: حمایت از تولید دانه های روغنی، افزایش قیمت کلزا از ۷۸۰۰ تومان به ۱۵هزار تومان (افزایش ۹۲ درصدی)، اصلاح قیمت چغندر قند، جهش تولید دو میلیون و ۳۰۰ هزار هکتاری کشت دیم، افزایش ۲۳ درصدی جوجه ریزی از دیگر اقدامات وزارت جهاد در این ۱۰۰ روز است.

وی همچنین به تحویل پنج میلیون دوز واکسن به وزارت بهداشت و سنددار کردن اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: در چهار سال آینده همه زمین های کشاورزی سنددار می شوند.

قیمت کودهای فسفاته و پتاسه ۷ برابر شده بود

معاون وزیر جهاد کشاورزی به تأمین کود مورد نیاز کشاورزان اشاره کرد و گفت: قیمت کودهای فسفاته و پتاسه هفت برابر شده بود و ارقام به گونه ای بود که تولیدکنندگان امکان استفاده از این کودها را نداشتند. به همین دلیل مقرر شد کشاورزان کودهای مورد نیاز خود را دریافت کنند و وجه آن را در فصل برداشت از محصول بازگردانند.

وی همچنین به کشت فراسرزمینی، تدوین دستورالعمل اجرایی آن و واردات آب مجازی نیز اشاره کرد.

به گفته این مقام مسئول در بودجه ۱۴۰۱ برخی تبصره هایی مرتبط با جهاد کشاورزی اصلاح و تبصره های جدیدی نیز اضافه شده است که بخشی از آن ها مورد تصویب قرار گرفته است.

قربانی در پاسخ به این سوال برخی از مرغداران نسبت به تأخیر در شارژ سامانه بازارگاه  گله مند هستند، گفت: نهاده مورد نیاز واحدهای مرغداری تأمین شده است و ذخایر هم داریم. بانک مرکزی نیز ارز لازم را برای آن تخصیص داده است. مشکلی که وجود دارد بحث حمل و نقل است. حجم زیادی نهاده وارد بندر می شود و انتقال آن زمانبر است.

وی افزود: تاکنون بیش از ۱۲ میلیون تن نهاده در سامانه بازارگاه عرضه کرده ایم در حالی که کل نهاده ای که سال قبل توزیع شد ۱۲ میلیون تن بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه اتفاقی در بخش کشاورزی خواهد افتاد، گفت: در بررسی هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که بایستی حداقل برای سه ماه ذخایر راهبردی داشته باشیم. همچنین حداقل برای سه ماه ارز تأمین شده باشد و ثبت سفارش ها نیز انجام شده باشد. با توجه به اختلالی که ممکن است بر اثر تغییر نرخ ارز رخ دهد باید نقدینگی واردکنندگان نیز تأمین شود.

کاهش ۱۸ درصدی تولید برنج

وی در پایان با بیان اینکه امسال تولید برنج ۱۸ درصد کاهش داشت، گفت: شرکت بازرگانی دولتی در این مدت در چند مرحله اقدام به توزیع برنج در بازار کرد تا کمبودی در بازار به وجود نیاید. از طرفی برنامه هایی در دستور کار داریم که قیمت برنج وارداتی در بازار برای مصرف کننده مناسب تر شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.