سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی کشور تدوین شد

سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی کشور، با مشارکت نخبگان دانشگاهی، صنعتی و بخش خصوصی به سفارش معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه و پس از یک سال کار علمی، نهایی شد.

سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی کشور تدوین شد

به گزارش ممتاز نیوز، دکتر معین، سرپرست مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مطالعات سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی کشور با گستره ملی از یک سال پیش در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در قالب پروژه “تدوین نقشه راه توسعه هوش مصنوعی” آغاز شد  و رسما تا پایان آبان ماه سال جاری به اتمام رسید.

وی با اشاره به استفاده از مطالعات تطبیقی ۲۴ کشور در این سند با بیان اینکه این سند در دو بخش کلی توسعه کاربردها و توسعه توانمندسازها ارائه شده است، ادامه داد: در بخش توسعه کاربردها بیشترین هدف استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های اولویت‌دار همچون سلامت، حمل و نقل و کشاورزی بود و در اولویت‌های بعدی حوزه‌هایی همچون آموزش، صنعت و محیط زیست مد نظر قرار گرفته‌اند.

معین با بیان اینکه در توسعه توانمندسازها، تربیت نیروی انسانی متخصص، توسعه زیرساخت‌ها و توسعه سیستم نوآوری را در نظر گرفته‌ایم، یادآور شد: سند نقشه راه هوش مصنوعی شامل ۱۰ هدف کلان، ۹ راهبرد و ۱۵۶ فعالیت است که افق ۱۰ ساله تا ۱۴۱۰ برای آن در نظر گرفته شده است. در این بین، ۷ راهبرد توسعه توانمندسازها را شامل می‌شود،  راهبرد هشتم به کاربردهای اولویت دار اختصاص داشته و راهبرد نهم مربوط به پایش، راهبری و نظارت سند توسعه هوش مصنوعی است.

وی هدف از تدوین این سند را علاوه بر انجام اقداماتی در راستای استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش بهره‌وری و حل چالش‌های کشور، نگاشت نهادی متولیان مجموعه اقدامات و بازه زمانی آنها برشمرد و گفت: در این سند ملاحظات امنیتی و حفظ حریم خصوصی داده‌ها و کلان داده‌های افراد و سازمان‌ها لحاظ و اقدامات لازم جهت حفظ دادگان حیاتی کشور در گستره ملی در نظر گرفته شده است، به شکلی که استفاده از داده‌ها در تحلیل‌های هوش مصنوعی باعث تجاوز به حریم خصوصی اشخاص و سازمان‌ها نشود.

سرپرست مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: این سند عصاره همفکری خبرگان مختلف است که در تنظیم آن با ما مشارکت کردند و در دو جلسه اخیر نشست هم‌اندیشی نیز، با دعوت از دانشگاهیان، نمایندگانی از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مرکز تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، مرکز ملی فضای مجازی، صندوق نوآوری و شکوفایی، سازمان ملی استاندارد، سازمان نصر و دیگر سازمان‌ها، نظر مشورتی همه را اخذ و نهایتا سند را نهایی کردیم.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.