سهم ایران از اقتصاد جهان/ اسد الله عسگر اولادی: سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار شغل می خواهیم

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: مشورت گرفتن دولت از مدیران بخش خصوصی ضروری است.
اسدالله عسگراولادی در گردهمایی بین‌المللی نامداران صنعت و تجارت ایران در مشهد اظهار کرد: امروز در شرایط سختی قرار گرفتیم که محکوم به حرکت به سمت تولید هستیم.
وی با بیان اینکه در مهار تورم موفق نشده‌ایم، افزود: تورم ۹ درصد در سال ۸۹ به ۱۸ درصد در سال ۹۰ و امروز به ۲۳ درصد رسیده‌ است.
عسگر اولادی ادامه داد: ۴۰ میلیون نفر زیر جمعیت ۳۰ سال داریم که سالانه نیاز به ایجاد یک میلیون و ۵۰۰ هزار شغل هستیم.
وی تصریح کرد: ۳۶ هزار میلیارد دلار صادرات و واردات در ایران صورت می‌گیرد که سهم ایران فقط ۱۶۰ میلیارد دلار است یعنی۰٫۴۵ درصد از اقتصاد جهان را به خود اختصاص می‌دهد که نسبت به سهم جمعیتی بسیار کم است.
وی افزود: پس از ۳۳ سال از انقلاب اسلامی و نسبت اقتصاد به جمعیت، پیشرفتی نکرده ایم.
عسگراولادی با بیان اینکه زمان خرید از چین در حال سپری شدن است، گفت: از چین خواسته‌ایم سرمایه‌گذاری در ایران را شروع کند و با تکنیک‌ها، ماشین‌آلات و بازاری که دارند وارد مشارکت با ایران شوند.
وی در خصوص اجرای طرح شبنم در کشور اظهار کرد: این طرح برای صنعت و تجارت فسادزا و مشکل‌زاست و ۱۰۰درصد با این طرح مخالف هستیم چون برای جلوگیری از قاچاق، راه مناسبی نیست.
وی تشکیل کمیته اضطراری برای مشورت دولت به بخش خصوصی را ضروری دانست و عنوان کرد: شورای گفت‌وگوی دولت و اتاق بازرگانی که در برنامه پنجم وجود داشت، قطع شده است که اگر بخواهیم از این بحران‌های اقتصادی بگذریم باید با کارآفرینان و تولید کنندگان از طریق تشکل‌های دولتی و خصوصی مشورت کنیم.
عسگراولادی با اشاره به اینکه دیگر اقتصاد سیاسی و دستوری جواب نمی‌دهد، از دولت خواست که به اقتصاد مشورتی رو بیاورد تا بتوانیم از این موقعیت کنونی موفق بیرون بیاییم.
وی افزود: تاریخ ثابت کرده است که هرگاه دچار مشکلی شده‌ایم بخش صنعت، معدن و تجارت به کمک نظام آمده و کشور را از برهه‌های خطرناک عبور داده است.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.