سهم مناطق آزاد تجاری – صنعتی از واردات به یک درصد هم نرسید

۶ م دیماه ،

تنها ۰٫۹درصد از ارزش کالاهای وارداتی به کشور از طریق مناطق آزاد تجاری – صنعتی بوده است.

به گزارش ایسنا، تازه‌ترین گزارش گمرک از عملکرد تجارت خارجی در مناطق آزاد نشان می‌دهد که در هشت ماهه سال‌جاری سه میلیارد و ۳۴۴ میلیون دلار انواع کالا از این مناطق وارد کشور شده که یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار آن به منطقه آزاد انزلی اختصاص دارد .

عمده کالاهای وارداتی از منطقه آزاد انزلی شامل آهن‌آلات، چوب و محصولات شیمیایی است.

بنا بر این گزارش، وزن کالاهای وارداتی از مناطق آزاد به سرزمین اصلی در این مدت سه میلیون و ۳۰۹ هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۱۸ درصد و به لحاظ وزن ۱۵درصد کاهش یافته است.

همچنین مناطق آزاد اروند (خرمشهر)، چابهار، جلفا، حسن‌رود، قشم و کیش از نظر بیشترین ارزش واردات در میان مناطق آزاد تجاری به ترتیب در رتبه‌های دوم تا هفتم قرار دارند.

این گزارش می‌افزاید: در این مدت ۴۹۶ میلیون و ۸۲۰ هزار دلار از منطقه آزاد اروند، ۴۰۳ میلیون و ۹۸۷ هزار دلار از چابهار، ۳۵۱ میلیون و ۶۷۵ هزار دلار از منطقه آزاد جلفا، ۹۰ میلیون و ۷۴۵ هزار دلار از منطقه آزاد حسن‌رود، ۸۳ میلیون و ۸۰۵ هزار دلار از قشم و ۵۷میلیون و ۳۷۶ هزار دلار از کیش وارد کشور شده است.

بررسی آماری عمده کالاهای وارداتی به مناطق آزاد در هشت ماهه سال‌جاری نشان می‌دهد که تنها ۱۱٫۴ درصد کالاهای وارداتی از مناطق آزاد مصرفی بوده که ۲۱ قلم کالای منتخب شامل یخچال، پارچه، پوشاک، سیگار، لوازم یدکی خودرو، برنج، خودرو، کامپیوتر و قطعات، تلویزیون، تلفن همراه، کفش، اسباب‌بازی، توستر، جاروبرقی، چای، آبمیوه‌گیری، روغن‌نباتی، لوح فشرده خام، شکر، مایکروفر و مخلوط‌کن را شامل می گردد و سهم سایر کالاها معادل ۸۸٫۵۶ درصد بوده که بیشتر آنها آهن آلات ، مواد شیمیائی ، چوب و مواد اولیه و کالاهای واسطه ای تولید بوده است .

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.