سوءمدیریت‌ها ساختار سلامت را بیمار کرده است

۲۲خردادماه،
ممتاز نیوز : مدیرکل بازرسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است ساختار نظام سلامت بیمار شده و برای درمان آن باید سوء‌مدیریت‌ها برطرف و جایگاه بخش خصوصی و دولتی مشخص شود.

مسعود مسلمی‌فرد در گفت‌وگو با فارس در مورد اولویت‌های نظام سلامت در دولت یازدهم افزود: با توجه به اینکه سلامت مردم یکی از مهمترین دغدغه‌های جامعه در ادوار مختلف بوده، اگر دولت یازدهم نسبت به آن می‌خواهد توجه لازم داشته باشد باید آن را در اولویت‌های یک تا ۳ قرار دهد.

وی ادامه داد: دولت آینده سلامت را باید در اولویت برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی خود قرار دهد. در صورتی که اگر طبق روال قبل به سلامت اولویت ندهیم. در بحث بودجه دچار مشکل خواهیم بود و این را در دولت‌های قبلی به خوبی دیده‌ایم که با مشکلات جدی و زمینه‌ای مواجه بوده‌اند و نتوانسته‌اند آن را حل کنند.

مسلمی‌فرد گفت: در کشورهایی که نظام سلامت استاندارد است بین ۱۲ تا ۱۳ درصد از بودجه عمومی سهم سلامت می‌شود در صورتی که در ایران حدود ۳٫۱ درصد به سلامت تعلق دارد در واقع در بودجه سلامت دچار مشکل هستیم.

مدیرکل بازرسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ساختار نظام سلامت بیمار شده است و این ساختار بیمار سبب می‌شود شرایط خدمت‌رسانی به مردم با چالش روبه‌رو شود.

وی ادامه داد: برنامه‌ پزشک خانواده به عنوان طرح ملی طراحی شد و می‌توانست نظام سلامت را در یک وضعیت مناسب قرار دهد اما به علل مختلف جای خود را پیدا نکرد و با وجود سند‌های بالادستی و برنامه توسعه اجرا نمی‌شود. که به سبب نامناسب بودن ساختار اصلی نظام سلامت است.

مسلمی‌فرد با اشاره به اینکه باید وضعیت بخش خصوصی و دولتی در نظام سلامت تعریف شود گفت: با روشن شدن جایگاه بخش خصوصی و دولتی نحوه نظارت دولت شفاف می‌شود و ناهماهنگی‌های به وجود آمده برطرف می‌شوند.

وی گفت: منابع انسانی و تجهیزات از اجزای خدمت‌رسانی به مردم می باشند و در منابع انسانی با وجود تعداد پزشکان بسیار در توزیع آنها دچار مشکل هستیم و نمی‌دانیم در بخش دولتی چقدر پزشک وجود دارد یا در بخش خصوصی چقدر مورد نیاز است. آمار دقیق این پزشکان و اینکه در کدام بخش فعالیت می‌کنند مشخص نیست و این مسئله برنامه‌ریزی را مختل می‌کند.

مسلمی‌فرد در مورد مسائل حوزه تجهیزات پزشکی گفت: تولیدات خوبی وجود دارد اما چون ساختار مناسب نیست تولید‌کنندگان تجهیزات پزشکی تشویق به کار نمی‌شوند و زمان‌بندی مناسبی نداریم تا جلوی تجهیزات خارجی را بگیریم. به همین سبب بسیاری از منابع ارزی و ریالی به خارج می‌رود چرا که مجبوریم آنها را تهیه کنیم.

مدیرکل بازرسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بسیاری از منابع که توسط دولت به سلامت تعلق می‌گیرد خرج هزینه‌هایی می‌شود تا نظام سلامت را سرپا نگه‌دارد. در حالی که این اعتبار باید خرج خدمت‌رسانی با کیفیت بالا به مردم می‌شد.

مسلمی‌فرد اظهار داشت: سالهاست بر سر تعرفه‌های پزشکی دچار مشکل هستیم چون پول‌هایی که به نظام سلامت می‌آید با اینکه کم است اما صرف نظام معیوب می‌شود تا آن را سرپا نگهداریم.

مدیرکل بازرسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بنابر این اگر دولت یازدهم نتواند صندوق بیمه را یکپارچه کند بیمه سلامت ایرانیان را اجرایی کند همین وضع نابسامان باقی می‌ماند و حرکتی نمی‌شود.

وی گفت: با وجود تحریم‌های موجود شاهد سوء مدیریت در حوزه نظام سلامت هستیم که این فشار را بر مردم مضاعف کرده است. بنابراین اگر بخش خصوصی را قوی‌تر کنیم و خدمت‌رسانی را به این حوزه واگذار کنیم دولت با نظارت بیشتر می‌تواند سوء مدیریت‌ها را برطرف کند و در نتیجه رابطه مالی پزشک و بیمار نیز قطع می‌شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.