سوریه رسما عربستان، قطر و ترکیه را به حمایت از ‘تروریست های مسلح’ متهم کرد

به گزارش ایرنا، در این دو نامه که روز دوشنبه در خبرگزاری سوریه (سانا) منتشر شد، آمده است: گروه های تروریستی مسلح در چند روز اخیر به غیرنظامیان بیگناه و دارایی های عمومی و خصوصی و به ویژه در دمشق و حلب تعدی کرده اند.

وزارت امور خارجه سوریه افزود که این گروه ها مرتکب جنایت های فجیعی در دمشق و حلب شده اند و همچنان این جنایت ها در حلب ادامه دارد.

در ادامه این نامه ها آمده است: عده زیادی از مزدوران با تسهیلات ترکیه وارد سوریه شده و ضمن اشغال چند شهرک پرجمعیت، مردم را به عنوان سپر انسانی قرار داده اند.

در این نامه تاکید شده که همه این رویدادها پس از دیدار اخیر ‘کوفی عنان’ فرستاده سازمان ملل برای حل بحران سوریه و توافق با وی درباره بازگرداندن امنیت و ثبات به سوریه از طریق اجرای طرح شش ماده ای وی و مصوبه های کنفرانس ژنو صورت گرفته است.

عنان ۲۴ فروردین ماه طرح شش ماده ای خود را برای حل بحران سوریه مطرح کرد که دو ماده عمده آن برقراری آتش بس و گفت وگوی دولت سوریه با مخالفان است.

وزارت امور خارجه سوریه از اینکه مدعیان دلسوز برای مردم این کشور از گروه های تروریستی درخواست توقف عملیات مسلحانه و گردن نهادن به فرایند سیاسی نمی کنند، ابراز تاسف کرد.

این وزارتخانه در نامه خود آورده است: صداهای منافقانه و توطئه گر علیه سوریه که از آنکارا، دوحه، ریاض، واشنگتن، لندن و برلین به گوش می رسد، به جای اتهام گروه های تروریستی مهاجم به شهرهای سوریه از جمله دمشق و حلب، دولت سوریه را به تشدید خشونت متهم می کنند.

در بخشی از این نامه ها تاکید شده که در میان گروه های مسلح تروریست از برخی کشورهای عربی و غیر عرب حضور دارند.

این وزارتخانه در بخشی از نامه های خود آورده است: شگفت انگیزتر از همه اینکه برخی از طرف های بین المللی و به ویژه اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل از اجرای عملیاتی خارج از این شورا علیه سوریه سخن می گویند و این به مفهوم دوری جستن از مسئولیت های خود و تلاش برای آتش افروزی در بحران سوریه است تا مواضع این کشور را در جهت منافع خود تغییر دهند و شروط سیاسی خود را تحمیل کنند.

وزرات امور خارجه سوریه از شورای امنیت خواست که بر اساس منشور سازمان ملل از گروه های تروریستی و دولت های حامی آنها بخواهد از شهرهای سوریه عقب نشینی کرده و دست از اقدام های تروریستی و مفتضحانه خود بردارند و از طرح شش ماده ای کوفی عنان حمایت کنند.

در این دو نامه تاکید شده است که هیچ راه حلی برای بحران جز از طریق گفت وگوی ملی بین نمایندگان واقعی ملت سوریه قابل تصور نیست.

خاورم**۱۴۳۱**۱۰۸۰**۱۵۹۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۴۰۱۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.