سوپ‌کاهو

منتشر شده در پورتال خبری ممتاز نیوز به نقل از منبع ذکر شده در انتهای مطلب

مواد لازم برای ۴ نفر

کاهو: ۵۰۰ گرم

روغن زیتون: یک قاشق سوپ‌خوری

پیاز (خرد شده): یک عدد متوسط

کرفس (خلال شده): دو ساقه

نمک و فلفل: به مقدار لازم

سیر (خرد شده): دو بوته

آب مرغ یا سبزیجات: شش لیوان

پودر سبزیجات (برگ بو، جعفری و آویشن): به مقدرا دلخواه

برنج (نیم‌پز): یک دوم پیمانه

لیموترش تازه: یک عدد

طرز تهیه: کاهو را کاملا بشویید و خشک کرده، سپس آن را خرد کنید. آن را با کرفس و پیاز که از پیش خرد شده است، مخلوط کنید و هم بزنید و کنار بگذارید.

روغن را داخل یک تابه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا داغ شود. سپس مخلوط پیاز، کرفس و کاهو را داخل روغن بریزید. آنها را حدود سه دقیقه تفت دهید تا خوب نرم شود. سپس کمی نمک به آن اضافه کنید و دوباره سه دقیقه دیگر سرخ کنید. حالا سیر خرد شده را به این مواد اضافه کنید. مواد را حدود یک دقیقه هم بزنید تا بوی سیر دربیاید. حالا آب مرغ یا سبزیجات همراه با پودر سبزیجات و برنج را داخل ظرف بریزید. بگذارید تا آب جوش بیاید. ادویه آن را اضافه و حرارت را کم کنید. در ظرف را بگذارید و ده دقیقه صبر کنید تا مواد بپزد. در ظرف را بردارید مواد را هم بزنید، آن را بچشید و ادویه غذا را اندازه کنید. سپس در آن را ببندید و ۱۰ دقیقه دیگر هم منتظر بمانید. وقتی غذا حاضر شد، آن را داخل ظرف دلخواه خود بریزید و با تزئین دلخواه سرو کنید. این غذا برای چهار نفر سرو می‌شود.

مواد مغذی موجود در این غذا: کالری ۱۹۱، پنج گرم چربی، یک گرم چربی اشباع، چهار گرم چربی غیراشباع، ۳۳ گرم کربوهیدرات، پنج گرم فیبر، ۴۹۱ میلی‌گرم سدیم (بدون احتساب نمکی که اضافه کرده‌‌ایم)، ده گرم پروتئین و مقدار کلسترول، صفر.

نقش کاهو در سلامت بدن

۱ ـ برگ‌های سبز کاهو حاوی مقادیر فراوانی بتاکاروتن و ویتامین A است. این مواد برای حفظ سلامت مخاط‌ها، پوست و بینایی لازم است.

۲ ـ کاهو یک منبع غنی از ویتامین K است. این ویتامین به افزایش توده استخوانی کمک می‌کند. همچنین مانع آسیب جدی به سلول‌های مغزی می‌شود.

۳ ـ برگ‌های تازه کاهو حاوی فولات و ویتامین C است. فولات از آسیب لوله عصبی جنین پیشگیری می‌کند و ویتامین C اثر ضدسرطانی دارد.

۴ ـ پتاسیم موجود در کاهو ضربان و فشار خون را تنظیم می‌کند.

جام جم


ممتازنیوز – آشپزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.