سوگواره لحظه عاشورای در پرکردن خلا های هنر دینی تاثیر گذار است

۲۲م آذر ،

سینماپرس- گروه سینما/ مدیر بانک اطلاعات کارشناسان و اندیشمندان مرکز پژوهش های صدا و سیما گفت: سوگواره لحظه های عاشورایی می تواند در پرکردن خلا های هنر دینی و عاشورایی تاثیر گذار باشد.

به گزارش سینماپرس، میثم حسنی سعدی، مدیر بانک اطلاعات کارشناسان و اندیشمندان مرکز پژوهش های صدا و سیما با بیان این مطلب اظهار کرد: برای برگزاری بهتر سوگواره لحظه های عاشورایی باید به ابعاد مختلف مفهومی هنر عاشورایی توسط هنرمندان متعهد توجه شود.

وی با اشاره به این مطلب که هنرمندانی که می خواهند در رابطه با هنر عاشورایی به فعالیت بپردازند ابتدا باید به درک صحیح از این واقعه رسیده باشند، بیان داشت: اولین گام برای تولید آثار هنری در قالب فیلم و فیلم نامه با محوریت عاشورا ارزیابی ودرک صحیح هنرمندان از این واقعه عظیم است چرا که هنرمندان می توانند با درک صحیح از این واقعه می توانند به درستی موفق به القای این واقعه به مخاطب شوند.

حسنی تصریح کرد: پرداختن دو بعد “سبک زندگی عاشورایی” و “زیبایی واقعه عاشورا” در قالب فیلم های بلند ،کوتاه و مستند نقش به سزایی در نهادینه شدن فرهنگ عاشورایی و دینی در جامعه دارد.

مدیر بانک اطلاعات کارشناسان و اندیشمندان مرکز پژوهش های صدا و سیما در ادامه با اشاره به این مطلب که در حوزه تولید آثار هنری در بخش سینمایی و مستند آثار کمی تولید شده است، افزود: خوشبختانه در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال های اخیر ۹۹ درصد از آثار تولید شده با محوریت عاشورا آثاری سازنده و اعتقادی بوده است.

وی به فیلم های سینمایی و سریال های تولیدی با موضوع عاشورا اشاره کرد و افزود: در سال های پس از انقلاب آثاری چون سفیر، روز واقعه ، مختارنامه از آثار موفق در حوزه عاشورا بوده است چرا که موفقیت این آثار از اعتقادات سازندگان این آثار سرچشمه می گیرد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به خلا نظری در رابطه با هنر دینی اشاره کرد و افزود: متاسفانه نظریه پردازان هنر دینی هنوز به درستی نظریه های مختلف در حوزه هنر دینی دست پیدا نکرده اندو هنر دینی به صورت زبان روز در نیامده است.

حسنی همچنین با بیان اینکه عدم تبیین نظریه های هنردینی به عملی سبب شده تا هنرمندان عرصه دین بلا تکلیف بمانند، اذعان داشت: عدم ورود مناسب نظریه پردازان هنر دینی به هنر دینی و عاشورایی و مشخص نبودن ابعاد مختلف هنر دینی سبب بلاتکلیف ماندن هنرمندان دینی در بخش هنر دینی شده است.

مدیر بانک اطلاعات کارشناسان و اندیشمندان مرکز پژوهش های صدا و سیما ادامه داد: تشکیل کارگروه های مختلف با هدف بررسی آسیب های موجود در نظریه پردازی هنر دینی و بیان راهکار های مناسب برای برطرف ساختن خلا های موجوددربخش های مختلف هنردینی از جمله راه های خروج از این بلاتکلیفی است.

حسنی با تاکید بر اینکه این این کارگروه ها باید متشکل از هنرمندان و صاحب نظران این عرصه باشد، افزود: برگزاری سوگواره لحظه های عاشورایی می تواند درپر کردن خلا های هنر دینی و عاشورایی تاثیر گذار است.

وی بهره گیری از صاحب نظران بین رشته ای در مباحث نظری و عملی هنر را از عوامل بهتر برگزار شدن سوگواره لحظه های عاشورایی در سنوات آینده دانست و افزود: برگزاری و خروجی چنین سوگواره هایی زمانی در بین اهالی هنرموثر واقع می گردد که به سمت فرهنگ سازی پیش رود.

انتهای پیام/ ف

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۹۱۰۳


شبکه خبری سینمای ایران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.