سوییس: ساختار شورای امنیت غیر دموکراتیک است

به گزارش ایرنا، پس از آنکه ˈدیدیه بورکهالترˈ وزیر امور خارجه سوییس روز گذشته از ساختار شورای امنیت انتقاد کرد، رسانه های این کشور نیز ساختار این شورا را غیر دموکراتیک توصیف کردند.

این مواضع در دهمین سالگرد عضویت سوییس در سازمان ملل متحد و در حالی مطرح شده است که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل به برن سفر کرده بود.

سوییس نخستین کشور در جهان است که با رای مردم خود به عضویت سازمان ملل درآمده است.

هرچند مردم سوییس در سال۱۹۸۶ در یک همه پرسی با ۷۵درصد رای مخالف عضویت کشورشان در این سازمان را رد کردند ولی در سال ۲۰۰۲ و در همه پرسی دیگر، با ۵۴ درصد رای مثبت حاضر به عضویت کشورشان در این سازمان شدند.

در سپتامبر سال ۲۰۰۲ مجمع عمومی سازمان ملل رسما سوییس را به عضویت این سازمان پذیرفت.

به همین مناسبت دبیرکل سازمان ملل طی هفته جاری سفری به برن داشت ولی با انتقاد مقامات سوییسی از ساختار شورای امنیت مواجه شد.

وزیر امور خارجه سوییس در این زمینه تاکید کرد که سازمان ملل باید خود را اصلاح کرده و کارآمدتر شود.

وی خاطرنشان کرد که سوییس خواهان انجام اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل است تا کار این شورا شفاف تر شود.

همزمان روزنامه سوییسی ˈبرنر تسایتونگˈ نوشت: سی سال تمام است که تلاش ها برای انجام اصلاحات درشورای امنیت سازمان ملل ادامه دارد.

روزنامه سوییسی یادآور شد که شورای امنیت یکی از مهمترین ارگانهای سازمان ملل است ولی کماکان دارای پنج عضو دائم می باشد که از حق وتو برخوردارند و این پنج کشور همه از برندگان جنگ جهانی دوم می باشند.

این روزنامه تصریح کرد: سوییس خواهان انجام اصلاحات در این شورا به صورت گسترش اعضای آن و تغییر منشور سازمان ملل برای دموکراتیک کردن شورای امنیت است.

ˈبرنر تسایتونگˈ تاکید کرد که سوییس این خواسته خود را هرگز رها نخواهد کرد.

اروپام ۱۳۴۴ **۱۹۱۷

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.