سیگارهای الکترونیکی هم به ریه‌ها آسیب می‌رساند

سیگارهای الکترونیکی که به عنوان یک جایگزین بالقوه امن‌تر برای سیگارهای طبیعی به بازار عرضه می‌شوند، بازهم به ریه‌ها آسیب می‌رسانند.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌دا، محققان دانشگاه آتن در یونان با بررسی اثرات کوتاه مدت سیگار الکترونیکی روی افراد مختلف شامل افرادی بدون مشکل سلامتی و افراد سیگاری همراه با بیماری‌های ریوی و بدون بیماری‌های ریوی دریافتند که مصرف سیگارهای الکترونیکی هم منجر به تنفس سخت و آسیب به ریه‌ها می‌شود.
 
براساس این گزارش محققان، سیگار الکترونیکی را به مدت ۱۰ دقیقه به این افراد دادند و سپس با اندازه‌گیری مقاومت راه تنفسی افراد مورد مطالعه توسط تعدادی آزمایش از جمله تست اسپیرومتری مشاهده کردند که سیگارهای الکترونیکی باعث افزایش فوری مقاومت راه‌های هوایی و تنفسی می‌شود که این نتایج در افرادی که هرگز سیگار نمی‌کشیدند از ۱۸۲ درصد به ۲۰۶ درصد رسید.
 
نتایج حاصل از این گزارش می‌افزاید که افراد سیگاری به اسپیرومتری طبیعی نیز از یک میانگین مقاومت راه هوایی ۱۷۶ درصد به ۲۲۰ درصد رسیدند ولی به نظر می‌رسد که در بیماران مبتلا به بیماری‌های انسدادی مزمن ریوی و آسم هیچ اثر فوری در مقاومت راههای هوایی و تنفسی آنها دیده نشد. /عط
 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.