سیاست خارجی ترکیه در آستانه ورشکستگی/آنکارا با همه مشکل دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، ترکیه با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در این کشوراز یک سو، اهداف جدیدی را در در خصوص اتحادیه اروپا ، رژیم صهیونیستی و ایران تبیین کرده بود و از سوی دیگر پروژه های دراز مدتی را با سوریه ، آمریکا و روسیه آغاز کرده بود اما به تدریج با فاصله گرفتن از سیاست خارجی اولیه اش،امروز دیگر خبری از ترکیه در این مناطق نیست.

سقوط سیاست خارجی ترکیه بعد از آغاز انقلابهای عربی در خاورمیانه آغاز شده است و با آغاز تحولات در سوریه این ناکارآمدی به اوج خودش رسیده است.

به نظر ” جومالی اونال” تحلیلگر روزنامه زمان  چاپ ترکیه، علت این ناکارآمدی دولت ترکیه در عرصه بین المللی را باید در این مطلب جستجو کرد که علائم فرسودگی در سیاست خارجی دولت ترکیه ظاهر شده است.

تحولات سوریه بیش از پیش موجب فرسودگی و ناکارآمدی سیاستهای دولت ترکیه به ویژه ” رجب طیب اردوغان” نخست وزیر این کشور شده است، به طوریکه در طول یک سال و نیم گذشته، به طور مرتب نخست وزیر این کشور در رسانه ها ظاهر می شود و اظهارات سفت و سختی را علیه دولت بشار اسد مطرح می کند که در نهایت نتیجه ای ندارد.

اونال معتقد است در جریان بحران سوریه، غرب، ترکیه را تنها گذاشته است و مختصر حمایتی هم که غرب از ترکیه کرده جنبه نمادین دارد و در صورت لزوم، غرب، ترکیه را کاملا تنها خواهد گذاشت.

این تحلیلگر همچنین می نویسد با وجود تلاشهای ترکیه، دولت های روی کار آمده در لیبی ، مصر و تونس و یمن هم اهمیت چندانی به ترکیه نمی دهند و ترکیه جزء کشورهایی نیست که برای آنها در اولویت اول قرار داشته باشد.

این نظر تحلیلگر ترک زمانی بیشتر تایید می شود که “محمدمرسی” رئیس جمهور منتخب مصر در اولین سفر خارجی خود از عربستان سعودی  دیدارکرد که بیانگر اولویت اول سیاست خارجی دولت جدید مصر بود.

اونال تلاش اخیر دولت ترکیه برای توسعه بخش عربی خبرگزاری دولتی ترکیه “آناتولی ” و شبکه رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه “TRT” را بیانگراین می داند که دولت ترکیه در دستیابی به اهدافش در کشورهای عربی موفق نبوده است.

تحلیلگر ترک معتقد است امروز طوفان سیاست خارجی ترکیه فروکش کرده است به طوریکه امروز نه گروه های فلسطینی و نه گروه های اسرائیلی نامی از ترکیه نمی برند و سیاستهای ترکیه در فلسطین ناکارآمد و بی نتیجه مانده است.

با اشاره به تحولات عراق اونال سیاستهای دولت ترکیه در عراق را گیج کننده خوانده و می گوید واقعا نمی دانیم سود پناه دادن به “طارق الهاشمی” معاون رئیس جمهور عراق برای ترکیه چه بوده است به طوریکه حمایت ترکیه از وی منجر به مواضع ضد ترکیه ای” نوری المالکی” نخست وزیر عراق و دور شدن شیعیان عراق از ترکیه شده است.

همچنین سیاستهای خارجی غلط دولت “رجب طیب اردوغان” درخصوص تحولات سوریه ، روابط ایران و ترکیه را که رو به رشد بود،  به تیرگی کشانده و دو کشور را تبدیل به دو رقیب منطقه ای کرده است.

تحلیلگر روزنامه زمان ضمن هشدار در خصوص سیاست خارجی غلط دولتمردان ترک می نویسد امروز روابط ترکیه با اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا ، روسیه و آمریکا هم در آستانه آسیب دیدن است.

متاسفانه سیاست خارجی ” مشکلات صفر” که روزی توسط دولت فعلی ترکیه پیگیری می شد و نتایج بسیار خوبی به دنبال داشت توسط دولتمردان ترک کنار گذاشته شده و عملا دولتمردان ترک تدریجا از آن فاصله گرفته و به سیاست خارجی قبل ازروی کار آمدن حزب اسلاگرای توسعه و عدالت روی آورده اند که نتیجه آن این شده است که امروز ترکیه همسایه ای ندارد که با آن مشکل نداشته باشد.  


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.