سینماها در پایان بهار چقدر بلیت فروختند؟

میزان فروش فیلم‌های اکران نوروزی سال ۱۴۰۰ که در پایان تعطیلات عید نوروز به حدود ۵۰۰ میلیون تومان رسیده بود، در آستانه فصل تابستان به حدود ۳ میلیارد تومان نزدیک شده است.

به گزارش ممتازنیوز، پنج فیلم «خورشید»، «لاله»، «هفته‌ای یک بار آدم باش»، «تک خال» و «خون شد» از اواخر اسفند در نوبت نوروز اکران شدند و در یک موقعیتی خاص و احتمالاً تکرار نشدنی پس از سه ماه همچنان بی‌رقیب در حال اکران هستند.

این پنج فیلم در روزهای پایانی بهار و در تاریخ ۲۹ خرداد (تا لحظه انتشار این گزارش) به رقم بیش از ۲ میلیارد و ۹۰۰ تومان فروش رسیده و تاکنون بیش از ۱۳۶ هزار مخاطب هم داشته‌اند.

در این مدت سه ماه فیلم «هفته‌ای یک بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه حسینی با بیش از ۴۶ هزار و ۵۰۰ نفر مخاطب از ۲۷ اسفند سال ۱۳۹۹ رکورددار بالاترین فروش در میان فیلم‌های نوروزی با رقم حدود یک میلیارد تومان است و در رده بعدی فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی قرار دارد که با بیش از ۴۲ هزار و۱۰۰ نفر مخاطب  حدود ۹۸۰ میلیون تومان بلیت فروخته است. بعد از آن فیلم «تک خال» به کارگردانی مجید مافی است که نزدیک به ۳۶ هزار و ۴۰۰ نفر مخاطب داشته و ۷۰۰ میلیون تومان هم بلیت فروخته است.

«خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی یکی از استثناهای کارنامه این فیلمساز قدیمی سینمای ایران خواهد بود که در شرایط کرونایی و در مدت سه ماه حدود ۷۳۰۰ تماشاگر  و فروش ۱۶۳ میلیون تومان داشته است. اما کمترین میزان فروش فیلم‌هایی که از اکران نوروزی تا الان روی پرده هستند، به فیلم «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد تعلق دارد که با حدود ۳ هزار و ۹۰۰ نفر تماشاگر کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان یعنی حدود ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بلیت فروخته است.

در حال حاضر بجز این‌ها، فیلم‌های دیگری همچون «آن شب»، «آقای سانسور»، «پیشی میشی»، «شنای پروانه» و «دیدن این فیلم جرم است» در تعداد محدودی سالن اکران می‌شوند.

این آمار فروش سینما در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ در حالی ثبت می‌شود که امسال سینماها اکران عید فطر نداشتند و هیچ تهیه‌کننده‌ای حاضر به اکران فیلمش در شرایط فعلی نشد. اگرچه هنوز گمانه‌زنی‌های مختلفی از اکران چند فیلم جدید به گوش می‌رسید ولی صاحبان فیلم‌هایی که اسم‌شان بیش از بقیه بر سر زبان است مثل «دینامیت» تاکید دارند باید ضمانتی در اکران داده شود تا تمام ضرر و زیان پخش فیلم در شرایط کرونایی بر دوش تهیه‌کننده نباشد.

البته همه این تاکیدها در حالی مطرح می‌شود که برخی تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌ها منتظر مانده بودند تا با تغییر دولت شرایط جدید را بسنجند و پس از آن برای اکران اقدام کنند.

با این حال بسیاری از اهالی سینما معتقدند تا فصل پاییز شرایط اکران تغییری نخواهد کرد و شاید نمایش فیلم جدید اصغر فرهادی که قرار است در نیمه پاییز اتفاق بیفتد، بهانه‌ای برای آشتی مردم با سینما باشد.

* آمار فروش فیلم‌ها و تعداد مخاطب براساس اطلاعات سامانه سمفا بوده که به طور مداوم در حال بروزرسانی است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.