شاخص استاد به دانشجو در ایران مطلوب نیست/کاهش رشته گرایش‌های کشاورزی

۲۰م آذر ،

2-559.jpg

مسئول گروه کشاورزی و منابع طبیعی شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم با بیان اینکه از بین زیرنظام‌های آموزشی بهترین نسبت استاد به دانشجو را وزارت علوم در اختیار دارد، گفت: شاخص نسبت استاد به دانشجو در ایران مطلوب نیست.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا نقوی در نشست تحول ارتقای محتوای برنامه درسی و آموزشی گروه علوم کشاورزی با بیان اینکه بیشترین تعداد دانشجو در این حوزه به ترتیب در مقاطع کارشناسی، کاردانی، کارشناسی ارشد و دکتری حضور دارند، اظهار کرد: به جز مقطع کارشناسی، در تمامی مقاطع دانشجوی مرد بیشتر از دانشجوی زن است.

وی همچنین در مورد نحوه پراکندگی دانشجویان در سطح کشور، تصریح کرد: پراکندگی باید به گونه‌ای باشد که در مناطق خشک دانشجوی کمتری داشته باشیم اما آمار و ارقام نشان می‌دهد که بیشترین دانشجویان این گروه در تهران، خراسان، خوزستان و سیستان و بلوچستان تحصیل می‌کنند.

وی افزود: همچنین دانشگاه آزاد در رشته زراعت و اصلاح نباتات بیشترین تعداد دانشجو را دارد. این در حالی است که بعضا در این رشته‌ها فارغ‌التحصیلان به راحتی کار پیدا نمی‌کنند.

نقوی با اشاره به بررسی دانشگاه‌های معتبر دنیا تصریح کرد: در این بررسی ۳ نکته تجمیع رشته‌ها، توجه به بازار کار و آمایش رشته‌های دانشگاهی مورد توجه بود که این ۳ مهم در تمام دانشگاه‌های دنیا اتفاق می‌افتد.

وی افزود: ما نیز در حال حاضر ۴۰۰ رشته گرایش علوم کشاورزی داریم که باید در مورد آنها تجمیع صورت بگیرد.

مسئول گروه کشاورزی و منابع طبیعی شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم با بیان اینکه پیش از این فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی به هیچ وجه با مزرعه آشنا نبودند گفت: برطبق تصویب قانون مجلس قرار شد که دانشجویان حداقل ۶ ماه در مزرعه حضور داشته باشند. بنابراین ما در دوره کاردانی ۳ تا ۶ واحد و در دوره کارشناسی ۹ تا ۱۲ واحد کارورزی را برای دانشجویان این رشته در نظر گرفتیم.

نقوی با بیان اینکه بازنگری رشته‌های دوره کارشناسی کشاورزی همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: تا پایان سال جاری بازنگری رشته‌های دوره کارشناسی این حوزه مصوب خواهد شد و همچنین با برگزاری یک گردهمایی در بهمن ماه در دانشگاه تربیت مدرس یا تهران در خصوص آغاز بازنگری دوره‌های تحصیلات تکمیلی این رشته‌ها تصمیم گیری می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس این بازنگری‌ها تعداد ۱۴۰ رشته گرایش کارشناسی به ۲۲ تا ۲۵ رشته گرایش کاهش یافته است. همچنین در ارشد ۱۵۸ رشته و در دکتری نیز ۱۰۶ رشته داریم که تجمیع رشته‌ها در گردهمایی بهمن مشخص خواهد شد.

نقوی با بیان اینکه دامنه دروس اختیاری را در کشاورزی گسترش دادیم گفت: همچنین تاکید ما در گسترش رشته‌های بین رشته‌ای است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.