‘شام آخر’ پیام صلح ‌دوستی ایرانیان را به نمایش می گذارد

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ‘احمد سلیمانی’ روز یکشنبه در نشست خبری نمایش ‘شام آخر’ در حوزه هنری افزود: گروه تئاتر ‘ایده’ پیش از تولید نمایش ‘شام آخر’، تجربه حضور در عرصه بین‌المللی را با نمایش ‘یک دختر یک سرباز’ را داشت و بنابراین به این فکر افتادیم تا نمایشی تولید کنیم که فارغ از زبان، جنبه بین‌المللی داشته باشد و بیشتر مبتنی بر تصویر و حرکت باشد.

وی گفت: نمایش بی کلام ‘شام آخر’ در سال ۱۳۸۸، با موضوع جهانی صلح و با نمایشنامه‌ای مبتنی بر حرکات نمایشی و تصاویر تولید شد و پس از نمایش موفقیت آمیز در ایران در پنج جشنواره جهانی شرکت کرد.

سلیمانی با بیان آنکه ‘شام آخر’ شش اجرا در دانمارک و سه اجرا در کشور ژاپن داشت، افزود: این نمایش در جشنواره نمایش‌های خلاق جهان در اسلواکی در سال ۲۰۱۰ میلادی جایزه تماشاگران و جایزه بزرگ هیات داوری این جشنواره را از آن خود کرد و امسال نیز در جشنواره ژاپن با استقبال خوبی روبرو شد.

این هنرمند، حضور آثار هنری ایران را در عرصه‌های بین‌المللی با اهمیت تلقی کرد و ادامه داد: بسیاری از داوران و مردم در کشورهای دیگر، تحت تاثیر تبلیغات منفی درباره ایران هستند و حضور هنرمندان و آثار هنری کشور در جشنواره‌های خارجی آنها را متوجه قضاوت اشتباه درباره ایران می‌کند.

وی حضور در عرصه بین‌المللی را از اهداف مشترک گروه ‘ایده’ و حوزه هنری دانست و افزود: حمایت و پشتیبانی مالی و معنوی حوزه هنری استان قم از نمایش ‘شام آخر’ موجب شد تا این اثر حضوری موفق در عرصه بین‌المللی داشته باشد.

سلیمانی با اشاره به آخرین حضور بین‌المللی نمایش ‘شام آخر’ در جشنواره تئاتر کیجیمونا فستا ژاپن، گفت: این جشنواره در شهر اکیوانا با شرکت ۵۷ نمایش از ۲۵ کشور برگزار شد و نمایش ‘شام آخر’ با استقبال بی نظیری روبرو همراه بود.

‘محمدرضا کوهستانی’ نیز به عنوان نویسنده گروه تئاتر ‘ایده’ در این نشست گفت: در نگارش نمایش ‘شام آخر’ برای دست یافتن به یک زبان جهانی، گفت وگوها‌ حذف شد و قصه‌ای عرضی به تصویر در آمد.

وی با بیان آنکه کار نگارش نمایشنامه‌ و حتی کارگردانی نمایش ‘شام آخر’ به صورت کارگاهی صورت گرفته، ادامه داد: یکی از نقاط قوتی که موجب موفقیت نمایش ‘شام آخر’ در جشنواره‌های بین‌المللی شد، قصه‌پردازی است، که اگرچه بی‌کلام است اما داستانی را روایت می‌کند.

کوهستانی همچنین گفت: پس از حضور موفق در جشنواره‌های اسلواکی در سال ۲۰۱۰ میلادی، ترکیه و دانمارک در سال ۲۰۱۱ میلادی و ژاپن در سال ۲۰۱۲ میلادی، برای حضور در جشنواره مشترک اتریش و آلمان دعوت شده ایم و ممکن است نمایش ‘شام آخر’ در ژاپن اجرای عمومی داشته باشد.

این نویسنده همچنین از تولید نخستین نمایش مشترک گروه ‘ایده’ با کشور دانمارک در سال ۲۰۲۴ میلادی خبر داد و افزود: گروه ‘ایده’ در این نمایش وظیفه نویسندگی و کارگردانی را برعهده دارد در حالیکه گروه دانمارکی در بخش‌هایی مانند طراحی صحنه و ساخت موسیقی فعالیت می‌کند و بازیگران کار نیز مشترک هستند.

رییس حوزه هنری استان قم نیز در این نشست گفت: نمایش، اولین رشته‌ای بود که در حوزه هنری قم به صورت حرفه‌ای دنبال شد و ظرفیت‌های آن افزایش یافت تا جاییکه اکنون ۲۰ گروه نمایش در قم فعال هستند و سال گذشته ۳۴۰ اجرا صورت گرفته است.

‘وحید فرجی’ افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک قم به واسطه وجود حرم حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران، حوزه علمیه و مراکز مهم فرهنگی، این شهر جایگاه خاصی در عرصه بین الملل دارد و حوزه هنری نیز با بهره‌گیری از این موقعیت سعی دارد فعالیت‌های هنری خود را در عرصه جهانی عرضه کند.

نمایش ‘شام آخر’ مضمونی ضد جنگ دارد و در سال ۱۳۸۸ در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر به صحنه رفت و با استقبال بسیبار خوب مخاطبان مواجه شد.

فراهنگ ** ۶۰۶۵ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۳۰۸۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.