شبکه‌های ورزش و پویا سراسری شد

جام جم آنلاین: برنامه‌های شبکه‌های ورزش و پویا از روز سه‌شنبه (۱۰ مرداد) ساعت ۱۳ به طور سراسری برای بینندگان تمام استان‌های ایران قابل دریافت می‌شود. پیش از این فقط مردم تهران قادر به دیدن برنامه‌های این دو شبکه بودند، اما از روز سه‌شنبه مخاطبان مراکز استان‌ها و شهرستان‌های اطراف می‌توانند با این دو شبکه تازه‌تاسیس همراه شوند.

فرهنگ گودرزی، مدیرکل فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف‌ام ضمن اعلام این خبر به جام‌جم گفت:‌ با حمایت‌های رئیس رسانه ملی و انجام تغییرات در زیرساخت‌ها توانستیم امکان دسترسی ساکنان استان‌ها و شهرستان‌ها را به برنامه‌های دو شبکه پویا و ورزش فراهم کنیم.

در حال حاضر دو بسته شبکه‌ای (TS) روی دستگاه‌های گیرنده دیجیتال موجود است، به این صورت که روی بسته اول شبکه‌های یک، دو، سه، چهار، تهران، خبر، آموزش، قرآن، تله‌تکست و شبکه‌های رادیویی قرارگرفته است.

وی افزود:‌ ۱۵ شبکه رادیویی در حال حاضر از طریق این دستگاه‌ها قابل دریافت است که در آینده به ۲۰ شبکه خواهد رسید و شبکه‌هایی چون رادیو‌تابستانه به این مجموعه اضافه می‌شود.

همچنین امکان EPG نیز روی این بسته قرار‌گرفته است. مخاطبان اگر دکمه‌ای به همین نام را روی دستگاه‌های کنترل از راه دورشان فشار دهند، می‌توانند از این امکان استفاده کنند و به اطلاعات جداگانه‌ای درباره ساعت پخش فیلم‌ها و پشت صحنه تولیدات سیما دسترسی داشته باشند.

مدیرکل فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف‌ام با اشاره به محتویات بسته دوم گفت: روی TS (بسته) دوم شبکه‌های مستند، شما، بازار، نمایش، پرس‌تی‌وی، العالم، آی‌فیلم، ورزش و پویانمایی را قرار داده‌ایم؛ با این تفاوت که در شهرستان‌ها شبکه استانی مربوط قرار گرفته و در تهران شبکه جام‌جم جایگزین شبکه استانی شده است، یعنی در دریافت شبکه‌های پویا و ورزش هیچ تفاوتی بین مخاطبان استانی و شهرستانی وجود ندارد.

گودرزی با اشاره به این‌که به طور معمول روی هر بسته هشت برنامه می‌تواند قرار بگیرد، گفت:‌ از آنجا که راه‌اندازی بسته سوم در کوتاه مدت امکان‌پذیر نبود و مستلزم صرف هزینه‌های زیاد بود، تصمیم گرفتیم با انجام کارهای زیرساختی و افزایش پهنای باند تعداد شبکه‌های بسته دوم را از هشت شبکه به ده شبکه ارتقا دهیم.

این مدیر رسانه‌ای از مردم خواست که با فشردن گزینه جستجوی مجدد، گیرنده‌های دیجیتال خودشان را دوباره تنظیم کنند تا بتوانند شبکه‌های جدید اضافه شده را ببینند.

او در این رابطه توضیح داد:‌ هر بار که شبکه‌ای جدید به مجموعه شبکه‌های دیجیتال اضافه می‌شود، دارندگان دستگاه‌های دیجیتال باید جستجوی مجدد را انجام دهند. در این راستا لازم است دفترچه راهنمای گیرنده‌های خود را مطالعه کنند و با شیوه انجام جستجوی مجدد آشنا شوند.

۶۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه‌های دیجیتال

وی با بیان این که در حال حاضر ۶۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه‌های دیجیتال است، تاکید کرد:‌ مناطقی از غرب تهران مثل کن و شهرک شهید باقری به این دلیل که در کنار کوه واقع شده است، در دریافت امواج فرستنده‌های دیجیتال مشکل داشتند که از امروز با افتتاح ایستگاهی جدید در چیتگر این مشکل مرتفع می‌شود. ساکنان این مناطق می‌توانند آنتن‌های خودشان را به سمت این فرستنده بچرخانند و شبکه‌های دیجیتال را دریافت کنند.

گودرزی در پاسخ به این سوال که چرا گاهی تصاویر گیرنده‌های دیجیتال محو می‌شود، گفت: برخی از دستگاه‌های گیرنده استاندارد نیست. تک تک شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده این دستگاه‌ها موظف هستند محصولاتشان را به اداره امور ارزیابی فنی و استانداردهای صدا و سیما ارائه و مهر استاندارد دریافت کنند.

حدود ده شرکت این مهر را دریافت کرده‌اند ولی برخی دستگاه‌های موجود در بازار این مهر را ندارد و به لحاظ فنی مورد تائید نیست. وی به مشکلات پیش آمده در برخی مجتمع‌های مسکونی اشاره کرد و گفت: در برخی مجتمع‌ها آنتن مرکزی به شیوه استاندارد اجرا نشده است و چون واحدهای زیادی از این آنتن استفاده می‌کنند، دستگاه‌های گیرنده در دریافت امواج دچار مشکل می‌شود. بنابر این ضروری است در نصب آنتن مرکزی بازنگری شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.