شبکه خبری آسوشیتدپرس از ملاقات معاون کاترین اشتون با علی باقری خبر داد

این شبکه خبری به نقل از مایکل مان نوشت قرار است علی باقری و هلگا اشمیت در ۲۴ ژانویه، دور جدیدی از مذاکرات را آغاز کنند.

سخنگوی کاترین اشتون گفته است ، معاونین هیات های مذاکره کننده می کوشند تا خلاء های موجود در خواسته های دو طرف را برطرف کنند.

در چند ماه گذشته سه دور مذاکرات سخت و فشرده میان هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ در استانبول، بغداد و مسکو برگزار شد،

هر چند کارشناسان مذاکرات در بغداد و مسکو را فنی و پیچیده خواندند اما هیات ایرانی با ارائه بحث های ساختاری، مشخص و مدون طرف مقابل را بر سر دو راهی قرار داد.

طرح مسایل به صورت ریز همراه با ارایه راه حل از ویژگی تصمیم گیری هیات ایران در مسکو برای حل موضوعات باقی مانده بود، اما به علت بی برنامگی و نداشتن اختیار از سوی مذاکره کنندگان ۱+۵، بار دیگر مذاکرات مسکو به رغم آمادگی و همکاری کامل تهران منجر به نتیجه نهایی نشد.

رفتار و گفتمان دیپلمات های غربی در مسکو بگونه ای بود که پس از اعلام پایان مذاکرات، بسیاری از کارشناسان و خبرنگاران بر وجود بی اختیاری مذاکره کنندگان ۱+۵ تاکید کردند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و فرصت طلبی باراک اوباما در این زمینه، اختلاف نظر و نبود یک توافق کلی میان اعضای ۱+۵از نگاه کارشناسان و دیپلمات ها، عمده ترین دلایل به نتیجه نرسیدن مذاکرات اعلام شده است.

برخی روزنامه نگاران با سابقه در سازمان ملل بعد از مذاکرات مسکو اعلام کردند این بار دیگر هیچ بهانه ای برای متهم کردن تهران به عدم همکاری وجود نداشت، زیرا غربی ها می خواستند در مسکو امتیاز بگیرند اما هیچ امتیازی ندهند.

اروپام ۱۹۰۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۱۸۱۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.