شبکه پویا پنجره‌ای به دنیای کودکان

جام جم آنلاین: با آغاز به کار پخش آزمایشی شبکه‌ انیمیشن از حدود دو هفته پیش، قدم بزرگی برای گسترش شبکه‌های تخصصی در ایران برداشته شد. این شبکه دوازدهم تیرماه به صورت آزمایشی پخش دیجیتال خود را آغاز کرد و از طریق دستگاه ست‌تاپ باکس و تلویزیون‌های دیجیتال قابل‌دریافت است.

حسین ساری مدیر شبکه پویا و مرکز پویانمایی صبا درباره ضرورت راه‌اندازی این شبکه به «جام‌جم» گفت: شبکه پویانمایی که مخاطبان اصلی آن کودکان هستند یکی از با اهمیت ترین شبکه‌های سازمان است که با اهداف متنوعی راه‌اندازی شده است. یکی از این اهداف توجه به قشر عظیم جامعه یعنی کودکان است که شاید بیش از یک سوم جامعه ما را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این شبکه از دو هفته قبل و در یک حرکت جهادی و انقلابی به طور آزمایشی آغاز شد. ابتدا استودیوی پخش موقت راه‌اندازی شد. به سرعت طراحی‌ها و عوامل پخش مشخص و برنامه‌هایی آماده پخش شد. در روز اول روزانه چهار‌ساعت پخش برنامه داشتیم و تکرار آن برنامه‌ها در همان روز بود. از روز دوم این رقم به پنج ساعت در روز افزایش پیدا کرد و از روزهای بعد پخش برنامه از هشت صبح تا ۱۲ شب ادامه یافت.

وی‌افزود: انیمیشن‌ها در دو بخش روی آنتن می‌رود؛ بخش اصلی از ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه آغاز و تا ساعت ۲۴ ادامه پیدا می‌کند. بخش دوم نیز مربوط به تکرار این انیمیشن‌هاست که فردای روز بعد از ساعت ۸صبح تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود.

ساری افزود: یکی از اهداف اولیه ما در ابتدای آغاز به کار شبکه پویانمایی ظرفیت‌سازی در حوزه تولید انیمیشن است، به این معنا که به حجم قابل‌قبولی در تولید انیمیشن برسیم. همچنین در قالب برنامه‌های حمایتی از گروه‌های جدید تهیه انیمیشن دعوت به همکاری کنیم تا در یک فضای رقابتی سالم به توسعه کمی و کیفی برسیم.

وی اضافه کرد: از آنجا که قالب انیمیشن یکی از مدرن‌ترین و اثرگذارترین قالب‌های برنامه سازی در جهان است، یکی از برنامه‌های راهبردی ما در برنامه‌ریزی‌های کلان، ایجاد شبکه‌ای مخصوص با فرم انیمیشن برای قشر کودکان بود. این موضوع یکی دیگر از ضرورت‌های ایجاد این شبکه محسوب‌می‌شد. ما درصددیم که به بهترین شکل در پرکردن اوقات فراغت کودکان آن هم در فصل تابستان سهیم‌ باشیم.

هدف دیگر از تاسیس این شبکه آشنایی مخاطبان با فرهنگ و آداب ایرانی ـ اسلامی ازطریق تولیدات انیمیشن بوده که اتفاقا مورد علاقه بینندگان نیز است.

وی ادامه داد: توجه به مسأله تفریح و سرگرمی کودکان یکی دیگر از دلایلی بود که در ایجاد شبکه انیمیشن تاثیرگذار بود؛ این‌که کودکان بتوانند بین شبکه‌های موجود شبکه‌ای مخصوص به خود داشته باشند. همچنین با تولیدات با کیفیتی که در این شبکه اتفاق خواهد افتاد، می‌توان ادعا کرد که خانواده‌ها می‌توانند برای تربیت دینی فرزندان خود از تولیدات این شبکه نیز بهره بگیرند.

افزایش تولید انیمیشن باکیفیت

ساری در ادامه با بیان این‌که انیمیشن یک‌صنعت ـ هنر دایما در حال پیشرفت است، گفت: ایجاد یک شبکه انیمیشن که تولیدات مربوط به این صنعت را پخش و پشتیبانی می‌کند علاوه بر افزایش حجم تولیدات این صنعت به رشد کیفی آن نیز کمک بسزایی خواهد کرد.

مدیر شبکه پویانمایی ادامه داد: این شبکه در افق خود بخش تولیدات ایرانی را مد نظر قرار داده است و در برنامه‌ریزی بلند مدت علاقه‌مند است که تولیدات ایرانی متناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را تهیه و پخش کند. این کار بسیار سخت است و تلاش فوق‌العاده و اعتبارات زیادی را می‌طلبد به همین دلیل هم، شبکه انیمیشن بنیان خود را بر تلاش شبانه روزی برای افزایش سهم تولیدات ایرانی گذاشته است.

وی افزود: مراکز زیادی برای تولید انیمیشن وجود دارد که مرکز صبا اولین و بزرگ‌ترین آنهاست. یکی از تمهیدات مسئولان این بود که رئیس مرکز صبا توامان مسئولیت شبکه پویا را هم بر عهده بگیرد تا از تولیدات این مرکز به نحو مطلوبی در شبکه پویانمایی استفاده شود.

وی با اشاره به این‌که مرکز صبا کماکان تولیدات خود را در اختیار شبکه‌های دیگر سیما نیز می‌گذارد، ادامه داد: از دو سال پیش حجم تولیدات این مرکز افزایش پیدا کرد و توسعه کمی و کیفی در دستور کار این مرکز قرار گرفته و با آغاز به کار شبکه انیمیشن، عزم خود را جزم کرده‌ایم تا با شیوه مناسبی حجم تولیدات باکیفیت را افزایش دهیم. مرکز صبا هر ساله صد ساعت انیمیشن تولید می‌کند که این تعداد قرار است در یک دوره پنج ساله به ۵۰۰ ساعت ارتقا پیدا کند.

استفاده از انیمیشن‌های خارجی متناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی

ساری درخصوص استفاده از انیمیشن‌های خارجی در شبکه پویانمایی گفت: درست است که محصولات فرهنگی ‌باید با خاستگاه فرهنگی کشور سازنده خود تناسب داشته باشد. اما در این بین ارزش‌ها و پیام‌های جهانشمولی نیز وجود دارد که برای همه با ارزش محسوب می‌شود. به همین دلیل سعی کردیم تا جایی که انیمیشن‌های خارجی تضادی با فرهنگ ما نداشته باشد، بخشی از زمان این شبکه را به پخش انیمیشن‌های خارجی اختصاص دهیم تا هم از ارتقای سطح کیفی و هم جذابیت‌های این انیمیشن‌ها استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به تولیدات شهرستان‌ها در زمینه انیمیشن گفت: از آنجا که تولیدات بسیار خوب و باکیفیتی در بخش‌های مختلف مراکز استانی از جمله شهرستان‌های همدان و شیراز صورت می‌گیرد قرار است بخشی از جدول پخش شبکه پویانمایی به تولیدات شهرستان‌ها اختصاص پیدا کند.

مدیر مرکز صبا اضافه کرد: ما درصددیم با تشکیل اتاق‌های فکر فیلمنامه‌نویسی، برگزاری جشنواره، همایش‌ها، کلاس‌های آموزشی و برگزاری کارگروه‌های مختلف، کیفیت تولیدات مرکزصبا و پیرو آن شبکه انیمیشن را بالا ببریم. در این زمینه ارتباط متقابلی نیز با استادان گروه انیمیشن دانشکده صداوسیما داریم.

ظرفیتی برای ارتقای سطح کیفی انیمیشن‌ها

سروش خادمی یکی از انیمیشن سازهای صداو سیمای مرکز شیراز و سازنده انیمیشن موفق «حکایات سعدی» نیز در مورد ضرورت ایجاد شبکه پویانمایی به جام‌جم گفت: ایجاد فضا و بستر مناسب جهت رشد تولیدات انیمیشن یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های راه‌اندازی این شبکه است؛ چون تاثیرگذاری انیمیشن‌هایی که به دفعات و در شبکه مخصوص به خود پخش می‌شود به مراتب بیشتر از پخش آن از دیگر شبکه‌هاست.

وی ادامه داد: از زمانی که پای کامپیوتر به ایران باز شد طی یک دوره کوتاه، انیمیشن‌سازان ایرانی با فناوری روز آشنا شدند و نیروهای انسانی زیادی در این زمینه تربیت شد.

خادمی با اشاره به این‌که راه‌اندازی این شبکه به تهیه‌کنندگان کمک می‌کند تا انگیزه بیشتری برای تولید داشته باشند، گفت: ایجاد شبکه تخصصی پویانمایی، تولیدکنندگان را تشویق می‌کند که به ارتقای سطح کیفی تولیدات خود بپردازند و در جهت تولید هر چه بیشتر انیمیشن‌ها اقدام کنند. دیده شدن کار آنها و این‌که انیمیشن در معرض نقد قرار بگیرد این فرصت را به انیمیشن‌سازان می‌دهد که از سطح کار خود اطلاع پیدا کنند و در جهت بهبود آن بکوشند.

شبکه‌ای برای همه خانواده‌ها

بهرام عظیمی، انیمیشن‌ساز که در کارنامه خود طراحی و اجرای شخصیت «سیاساکتی» و ساخت سریال موفق «ماسوله» را دارد درباره ضرورت راه‌اندازی شبکه انیمیشن به جام‌جم گفت: با توجه به ظرفیت انیمیشن‌سازی که در کشور وجود دارد تاسیس این شبکه اتفاقی بود که باید زودتر از اینها می‌افتاد.

وی درخصوص نحوه جذب مخاطب شبکه انیمیشن عنوان کرد: به نظر می‌رسد این شبکه، شبکه‌ای پربیننده خواهد بود و در جذب مخاطب بویژه کودکان و نوجوانان موفق خواهد شد. شبکه انیمیشن نه‌تنها برای کودکان که برای بزرگسالان نیز جذابیت دارد.

وی ادامه داد: کودکان به عنوان مخاطبان اصلی تلویزیون باید این حق را داشته باشند که شبکه‌ای مختص به خود در اختیار داشته باشند که در اوقات فراغت خود به تماشای آن بنشینند.

خصوصا در فصل تابستان که کودکان اوقات فراغت زیادی دارند و می‌توانند برنامه محبوبشان را در این شبکه تماشا کنند.

عظیمی با بیان این‌که راه‌اندازی این شبکه کمک بزرگی نیز به تهیه‌کنندگان انیمیشن می‌کند، گفت: تا قبل از راه‌اندازی این شبکه شاید پیش آمده بود که یک انیمیشن حتی شانس دیده شدن هم پیدا نمی‌کرد، اما ایجاد شبکه‌ای مختص تولیدات انیمیشنی این امکان را به تهیه‌کنندگان می‌دهد که برنامه آنها دیده شود و در معرض دید عموم و نقد و قضاوت آنها قرار بگیرد.

وی ادامه داد: تاکنون نظارت چندانی بر ساخت این آثار صورت نمی‌گرفت و بسیاری از انیمشین‌ها بی‌کیفیت تولید می‌شد اما با راه‌اندازی این شبکه مطمئنا هم نظارت بیشتری بر تولیدات انیمیشنی اعمال می‌شود و هم فضای رقابتی سالم‌تری بین سازندگان انیمیشن ایجاد می‌شود.

عظیمی ادامه داد: برخی از انیمیشن‌های ایرانی فاقد قهرمان و سوپر قهرمان و شخصیت جذاب برای کودکان هستند؛ به همین دلیل این قشر با برخی این انیمیشن‌ها همذات‌پنداری نمی‌کند.

وی درخصوص ایجاد انگیزه در انیمیشن‌سازان گفت: مدیر جدید شرکت صبا با اعتماد به سازندگان از ایده‌ها و نظرات سازندگان انیمیشن استفاده کرده و به موضوع قهرمان‌سازی در ساخت انیمیشن توجه نشان داده است.

مهراوه فردوسی – گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.