شرایط بازنشستگی بیمه شدگان روستایی در سال ۱۴۰۰

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر شرایط بازنشستگی و بازنشستگی پیش از موعد در این صندوق را در سال جاری اعلام کرد.

علی شیرکانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به چهار گروه مستمری بگیر در  صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اظهار کرد: مستمری بگیر ناشی از فوت که خانواده مستمری را دریافت می کنند، مستمری بگیر ناشی از سالمندی، مستمری بگیر از کارافتادگی و مستمری بگیر ناشی از بازنشستگی پیش از موعد این چهار دسته هستند.

وی درباره مشمولان بازنشستگی پیش از موعد اظهار کرد: براساس بند ب ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، از سال ۹۵ دولت مکلف است تمام بیمه شدگان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را که به سن ۷۰ سالگی رسیده‌اند در صورت تقاضا و برخورداری از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه بازنشسته کرده و متناسب با سنوات حق بیمه پرداختی، مستمری آنها را پرداخت کند.

شیرکانی افزود: از تاریخ لازم الاجرا شدن این بند تا پنج سال، هر سال یک سال از سقف سن بازنشستگی کسر و یک سال به سنوات بیمه پردازی اضافه می‌شود. همچنین میزان مستمری بیمه شدگانی که براساس قانون مذکور بازنشسته می‌شوند براساس سنوات بیمه پردازی در صندوق محاسبه و پرداخت می‌شود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه امسال، سال پنجم اجرای تبصره یک قانون فوق است گفت: مشمولان این طرح عبارت‌اند از بیمه شدگانی که دارای ۷۰ سال یا بیشتر و دارای حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه و بیمه شدگانی که دارای حداقل ۶۶ سال سن و ۱۴ سال سابقه پرداخت حق بیمه هستند. این افراد می‌توانند در صورت تمایل، درخواست بازنشستگی پیش از موعد خود را به کارگزاری صندوق در محل سکونت خود ارائه کنند تا از مزایای آن بهره‌مند شوند.   

به گفته وی درخواست بازنشستگی، بیمه شدگانی که شرایط سن و سابقه بیمه پردازی لازم را دارند و درخواست بازنشستگی آنها در سال گذشته در سامانه سبا ثبت شده باشد، در سال جاری بررسی و در صورت احراز شرایط قانونی لازم از مزایای بازنشستگی بهره مند خواهند شد.

انتهای پیام
 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.