شروط و تذکرات ایران قبل از سفر گروسی به تهران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی جزئیاتی از نشست با کمیسیون امنیت ملی درباره رفع ابهامات پیرامون تفاهم سازمان انرژی اتمی با آژانس را بیان کرد.

به گزارش ممتازنیوز، بهروز کمالوندی در توضیح نشست با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: ابهاماتی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون توافق سازمان انرژی اتمی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وجود آمده بود، لذا نمایندگان در نظر داشتند که ما توضیحاتی درباره این تفاهم ارایه کنیم. از اینرو مشخص کردیم که مُر قانون اجرا و تمام نظارت ها و بازرسی های فراپادمانی متوقف شده و در بیانیه سازمان و آژانس هم این موضوع به صراحت آمده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خانه ملت افزود: تفاهمی با آژانس در چارچوب حفظ برخی اطلاعات مشروط به لغو تحریم‌ها و بازگشت ایران به تعهدات صورت گرفته که در فاصله زمانی حداکثر سه ماه در اختیار آژانس بگذاریم اما هیچ دسترسی، بازرسی و اظهاریه پروتکلی قرار نیست صادر شود.

کمالوندی خاطرنشان کرد: زمانی بازرسی و دسترسی مطرح می‌شود که اظهاریه پروتکلی داده شود لذا وقتی اظهاریه داده نشود، به صورت خودکار یعنی سوالی وجود ندارد و در این شرایط دسترسی هم منتفی خواهد شد.

وی با بیان اینکه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها صددرصد اجرا می‌شود، اظهار کرد: پیش از سفر آقای گروسی به ایران شرط اجرای قانون لغو تحریم‌ها عنوان شد، همچنین متذکر شدیم که نظارت فراپادمانی از پنجم اسفند ماه متوقف می‌شود. در جلسه نمایندگان سوالاتی پیرامون همین مسائل مطرح کردند و ما با جزئیات موارد را تشریح کردیم، همچنین گفته شد که سازمان چه نوع اطلاعاتی را حفظ می‌کند یا اینکه تحت چه شرایطی این اطلاعات را به آژانس می‌دهد.

کمالوندی اضافه کرد: تا زمانی که تحریم ها لغو نشود، قرار نیست هیچ اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار گیرد. در صورتی که تحریم ها لغو شد، اطلاعاتی که در این مدت نگهداری شده را در اختیار آژانس قرار می‌‎دهیم در غیر این صورت اطلاعات بعد از سه ماه از حافظه دوربین‌ها حذف و ثبت اطلاعات متوقف خواهد شد.

معاون روابط راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در حال حاضر توقف اجری پروتکل الحاقی بر مبنای قانون مجلس و تفاهم صورت گرفته سه ماهه است و اگر تحریم ها لغو شود و طرف‌های مقابل به تعهدات برجامی عمل کنند، دولت گزارشی به مجلس خواهد داد و مجلس در این خصوص تصمیم می‌گیرد لذا اعتبار تفاهم آژانس و سازمان انرژی اتمی سه ماه است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تفاهم مذکور شامل ترتیبات فنی بین سازمان و آژانس است، گفت: چارچوب تفاهم نامه به لحاظ اعتبار زمانی و اطلاعات مشخص است. امتداد اطلاعات به نفع هر دو طرف است چرا که اگر ما بخواهیم نتیجه گیری و ارزیابی گسترده داشته باشیم نیازمند این است که آژانس اطلاعاتی را در اختیار داشته باشد و بر اساس اطلاعات بررسی‌های خود را انجام داده باشد، این اطلاعات مربوط به جابه جایی مواد و تجهیزات یا اقلام است و زمانی در اختیار آژانس قرار می‌گیرد که لغو تحریم‌ها یا اجرای تعهدات طرف های مقابل را شاهد باشیم.

کمالوندی ادامه داد: مجلس در راستای نظارت بر اجرای قانون کار خود را انجام می‌دهد، اطلاعاتی را در اختیار نمایندگان قرار خواهیم داد. پیشنهاد بازدید از سایت‌های هسته‌ای را در این جلسه مطرح کردیم، رئیس سازمان انرژی اتمی هم تاکید کردند که نمایندگان از نزدیک اجرای قانون را نظارت کنند.

وی تاکید کرد: هدف اصلی جلسه این بود که اگر ابهامی در ذهن نمایندگان است، رفع شود لذا تلاش کردیم و به نظر خیلی از مسائل روشن شد. ما هیچ تفاهمی که مخالف قانون مجلس باشد را انجام ندادیم و در چارچوب سازمان و ترتیبات فنی با آژانس تفاهم کردیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه یادآور شد: نمایندگان همچنین درباره نشست روز دوشنبه شورای حکام آژانس سوالاتی را عنوان کردند، توضیحاتی در ارتباط با مکاتبات‌مان با دفتر نمایندگی ایران در وین ارایه کردیم. متاسفانه سه کشور اروپایی تلاش‌های غیرسازنده‌ای را شروع کرده‌اند که به نظر باید آنها را متوقف کنند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.