شرکت ایرانی در ترکیه درخواست دامنه‌های ایرانی اسلامی را در آیکن به ثبت رساند

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، موسسه آیکن (ICANN) پس از حدود ۱۰ سال، از ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۰ تا ۱۰ خرداد امکان ارسال درخواست های ثبت دامنه‌های سطح بالای جدید را باز کرد.

دو هفته پس از مهلت مقرر نیز، پسوندهای درخواستی اعلام عمومی شد.

بر اساس این گزارش، پس از اعلام عمومی درخواست‌ها مشخص شد: از مجموع کشورهای منطقه خاورمیانه ۶۲ درخواست برای ثبت دامنه های سطح بالا، ارسال شده است.

از این درخواست‌ها، ۳۶ مورد از امارات، ۱۰ مورد از ترکیه، ۵ مورد از بحرین، ۵ مورد از عربستان، ۳ مورد از بحرین، ۲ مورد از کویت و یک مورد از عراق است.

در مورد عدم ارائه درخواست از سوی ایران، پیش از این اعلام شده بود که آیکن ایران را از ثبت درخواست منع کرده است.

اما در بین تمام دامنه‌های پیشنهاد شده، یک شرکت ایرانی در ترکیه، اقدام به ثبت دامنه‌های ایرانی اسلامی که شاید قرار بود از سوی ایران درخواست شود، کرده است.

این دامنه‌ها عبارتند از: .islam””، “.shia”، “.pars”،”.Halal” ، “”.PersianGulf و “Nowruz. “.

به نظر می رسد اگر ایران از ارائه درخواست برای دامنه های سطح بالا منع نمی شد، احتمالا در فکر درخواست همین دامنه ها بوده است.

این شرکت ایرانی ترکیه‌‌ای AGIT نام دارد. (Asia Green IT system) که سه سال پیش در ترکیه تاسیس شده است.

به گفته عباس نیا، مدیر عامل AGIT، ” این شرکت با اینکه شرکای ترک دارد، اما سرمایه‌گذاران و صاحبان آن همگی تاجران ایرانی فعال در ترکیه هستند.”

وی می گوید: “مالکیت شرکت صد درصد ایرانی است، اما برای افزایش نفوذ در بازارهای مختلف از همکاری با شرکت‌های با سابقه و دارای دانش فنی ترک استقبال می‌کند.”

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.