ایران دومین کشور درخواست کننده دامنه فارسی

۰۱ تیرماه ۱۳،

علیرضا صالح مدیر ثبت دامنه های اینترنتی پژوهشگاه دانش های بنیادی با بیان اینکه تمامی کشورهای عربی از مرکز ثبت دامنه ایران کمک های لازم را دریافت کردند به

ظهار داشت: کارها و فعالیت های ایران در جامعه بین الملل شناخته شده و در زمینه استاندارد سازی جهانی نیز فعال بوده اما تخصیص و واگذاری دامنه فارسی به درازا کشیده است.

به گفته صالح ؛ایران پیشرفته ترین کشور منطقه در این حوزه است و در دنیا نیز بعد از چین، کره و ژاپن قرار دارد.

وی در خصوص ثبت دامنه های فارسی اذعان داشت: به سبب خاصیتی که خط فارسی دارد و آن راست به چپ بودن آن است و به منظور جلوگیری از مشکلات بصری خواندن دامنه ها آنها را محدود کردیم که فقط دامنه های فارسی تحت پسوند دات ایران ثبت شوند.

مدیر ثبت دامنه های اینترنتی پژوهشگاه دانش های بنیادی با اشاره به اینکه از نظر فنی امکان ثبت دامنه فارسی با سایر پسوندها نیز وجود دارد خاطرنشان ساخت: تمامی خدماتی را که یک اسم دامنه می تواند داشته باشد در دامنه های فارسی خواهیم داشت.

وی همچنین در خصوص دامنه های کشوری و عمومی گفت: دامنه های عمومی مختص هیچ کشوری نبوده و هر شرکتی طی قرارداد با آیکن پس از تصویب می تواند اقدام به فروش دامنه نماید اما کشورها هر کدام در دنیا با یک کد دو حرفی که طبق استاندارد ISo-3166-2  به آنها اختصاص داده می گردد شناخته شده و آیکن بر اساس همین دو حرف به آنها یک دامنه اختصاص می دهد که دامنه کشوری محسوب می گردد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.