شکایت از زیرمیزی ۲هفته‌ای بررسی می‌شود

۲۱اردیبهشت،
ممتاز نیوز : شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در اوج درد و ناراحتی به سبب بیماری خود یا نزدیکانتان برای بستری و تحت درمان قرار گرفتن با درخواست‌های غیرقانونی پرداخت پول مواجه شده باشید. این پدیده هر چند فراگیر نیست اما بعضی پزشکان به سبب شهرت و تخصص و بعضی انگشت شمار نیز به دلایلی که در شأن این قشر فرهیخته نیست گرفتار آن شده‌اند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از وطن امروز ؛ دریافت مبالغ بیشتر از تعرفه‌های اعلامی با این بهانه صورت می‌گیرد که دخل و خرج این پزشکان با این تعرفه‌ها همخوانی ندارد و باید تعرفه‌های واقعی از سوی آنها دریافت شود. این واقعه تلخ که وزیر بهداشت نیز بر وجود آن صحه می‌گذارد همچنین دلایل دیگری از جمله کم‌کاری بیمه‌ها در پوشش درمانی بیماری‌ها و پرداخت نکردن هزینه‌ها به پزشکان دارد. در این باره ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران با بیان اینکه تعرفه‌های درمانی هیچگاه واقعی نبوده‌اند، گفت: در سایر کشورهای دنیا، ارائه‌کنندگان خدمات حرف اول را برای تعیین تعرفه‌ها می‌زنند، این در حالی است که تعرفه‌ها هیچگاه در ایران به صورت واقعی تعیین نشده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه نرخ‌های تعرفه‌ای باید در مجموعه‌ای متشکل از مسؤولان، جامعه پزشکی و بیمه‌ها معین شود، اظهار کرد: متاسفانه بیمه‌ها در کشور به بنگاه‌های سودآوری تبدیل شده‌اند و فکر می‌کنند باید عده‌ای را از قبل درآمدهایی که کسب می‌کنند، ثروتمند کنند. فاضل ابراز عقیده کرد: اولین پیامد نامتعارف و غیرواقعی بودن تعرفه‌ها، ترویج پدیده «زیر‌میزی» است در حالی که معتقدیم زیرمیزی باید به «روی میزی» تبدیل شود.

قانون اصلاح شود

با این وجود شاید بتوان گفت عدم بازدارندگی قانون در برخورد با خاطیان یکی از جدی‌ترین عواملی است که نتوانسته است جلوی بعضی پزشکان را بگیرد. طریقت منفرد، وزیر بهداشت نیز این را تایید می‌کند. وی در گفت‌وگویی تلویزیونی می‌گوید: قانون فعلی برخورد با دریافت زیرمیزی توسط پزشکان در سال ۱۳۳۴ تصویب شده و نیاز به اصلاح و به روز‌رسانی دارد. مجلس برای اصلاح این قانون اعلام آمادگی کرده است ولی کار اصولی‌تر این است که علل دریافت زیرمیزی رصد شده و از بین بروند، هرچند برخورد با معلول‌ها هم جزو وظایف ما است.

این گفته‌های وزیر را سجاد رضوی، مدیرکل نظارت بر امور درمان وزارت بهداشت کامل می‌کند، آنجا که می‌گوید: متاسفانه در بعضی قوانین، میزان جریمه صورت گرفته با تنبیه در نظر گرفته شده همخوانی و تناسب ندارد به نحوی که برای تخلفی بسیار بزرگ، جریمه ۲۰۰ هزار تومانی تعیین شده است. رضوی با اشاره به بعضی مفاد قانون جرایم نقدی برای متخلفان گفت: جریمه نقدی به میزان ۲ برابر اضافه دریافتی از بیماران و توبیخ کتبی و درج در پرونده برای بار اول و جریمه نقدی به میزان ۵ برابر مبلغ دریافتی و لغو پروانه و توبیخ کتبی و درج در پرونده پزشکی برای تخلف بار دوم و جریمه نقدی به میزان ۱۰ برابر اضافی دریافت و لغو پروانه مسؤول فنی و لغو پروانه تاسیس بیمارستان در بار سوم تخلف از جرایم مقابله با پدیده زیرمیزی است. حال با این اوصاف وزارت بهداشت برای سهولت در شکایت مردمی از تخلفات، سامانه نظارت مردمی را با شماره تلفن ۱۴۹۰ راه‌اندازی کرده است.

تخلفات زیرمیزی پزشکان ۲ هفته‌ای رسیدگی می‌شود

بر همین اساس مدیر کل دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، به تشریح تماس‌های مردمی با سامانه ۱۴۹۰ پرداخت و گفت: شکایت از زیرمیزی پزشکان ظرف مدت ۲ هفته رسیدگی و پاسخ داده می‌شود. حسین ریاضی اظهار داشت: زیرساخت سامانه ۱۴۹۰ از سال قبل آغاز و در اسفند ۹۱ با دستور دکتر طریقت‌منفرد وزیر بهداشت، عملیاتی شد. وی با اشاره به تاکید فراوان وزیر بهداشت برای پاسخگویی به شکایات و انتقادات مردم از مراکز بهداشتی و درمانی، افزود: ظرف ۲ ماه قبل ۹۰ نفر پرسنل به تعداد نیروهای این سامانه افزوده شده و به ۱۰۰ نفر رسیده است که در ۳ شیفت آماده پاسخگویی به مردم می باشند. نماینده ویژه وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه سامانه ۱۴۹۰ تعطیلی ندارد و هر روز فعال است، تصریح کرد: تنوع درخواست‌ها و تماس‌های مردم با این سامانه بسیار است. اما به طور کلی بیشتر تماس‌ها مربوط به راهنمایی‌های صرف داروها، کمبودهای دارویی، نبود امکانات در مراکز درمانی و… است.

ریاضی با بیان این مطلب که شماره تلفن تماس‌گیرندگان ثبت شده و از طریق پیامک و تلفن ثابت که داده‌اند، پاسخ خود را دریافت می‌کنند، به مهر گفت: شکایت از اورژانس ۱۱۵ و اورژانس‌های بیمارستانی، از جمله مواردی است که به فوریت رسیدگی می‌شود، طوری‌ که اگر پزشک متخصص در اورژانس نباشد، از طریق ستاد و دانشگاه علوم پزشکی مربوطه پیگیری می‌شود. مشاور وزیر بهداشت اظهارداشت: تماس‌گیرندگان یک کد رهگیری دارند که از طریق آن، درخواست آنها پیگیری و نتیجه اعلام می‌شود. وی مدت زمان پاسخگویی و پیگیری به تماس‌های مردمی با سامانه ۱۴۹۰ را ۲ هفته اعلام کرد و افزود: روزانه حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تماس با این سامانه داریم که بخشی مربوط به داروهای کمیاب و دیگر تماس‌ها در ارتباط با مشکلات و کمبودهای حوزه بهداشت محیط، شکایت از رستوران‌ها، رفتار نامناسب پرسنل بیمارستانی، نبود امکانات بیمارستانی و همچنین مواردی از دریافت زیرمیزی است.

مدیرکل دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۸۰ شکایت از موارد دریافت زیرمیزی در سامانه ۱۴۹۰ ثبت شده، گفت: ۶۰ درصد این شکایت‌ها رسیدگی شده و مبلغ پرداختی به بیمار عودت داده شده است. وی با اعلام اینکه سامانه ۱۴۹۰ تاکنون در ۲۰ استان کشور راه‌اندازی و فعال شده است، گفت: با پیگیری‌های وزیر بهداشت، قرار است ظرف ۲ ماه آینده ۱۰ استان دیگر به این سامانه وصل ‌شوند تا ۱۴۹۰ کشوری شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.