شهرام شکیبا: پارسال بهار، دسته‌جمعی رفته ‌بودیم بطالت

به گزارش خبرآنلاین، شماره جدید کتاب هفته «نگاه پنجشنبه» با صفحاتی ویژه «بطالت» و یادداشت ها و گفتارهایی از «حسام الدین سراج، هوشنگ جاوید، عبدالحسین مختاباد، شهرام ناظری، محمد صالح علا، صادق زیباکلام، ابولفضل زرویی نصرآباد و…» منتشر شد. در این شماره کتاب هفته که نخستین شماره سال جدید است، صفحات خواندنی زیادی پیش روی خوانندگان قرار دارد که از جمله صفحاتی به مناسبت درگذشت دو استاد به نام موسیقی ایرانی جلال ذوالفنون و حسین سمندری به حاشیه‌نویسی بر آثار و احوال ایشان اختصاص داده شده است.

در بخشی از یادداشت شهرام شکیبا برای پرونده ویژه این شماره «نگاه پنجشنبه» می خوانیم:

«همه ما وقتی قرار است خاطره‌ای بگوییم و بر عمر رفته و اوقات خوش افسوس بخوریم، ناخودآگاه تصاویر ایام بیکارگی و بیهودگی در نظرمان می‌آید. ما ایرانیان هر طور که فکر کنیم و هر کاره‌ای که باشیم به نوروز احترام می‌گذاریم. از فرط احترام ۱۳ روز رسمی و علنی کرکره مملکت را می‌کشیم پایین و با شدت و حدت و البته با خیالی آسوده وقت‌مان را به شنیع‌ترین اشکال می‌کشیم. تازه یکی، دو روز هم از هر طرف به ایام بطالت‌مان اضافه می‌کنیم. بالاخص بیست و نهم اسفند را یعنی روز ملی شدن صنعت نفت. بنده خدا مصدق مدت‌ها شب و روز نداشت و هزار جور کار و گرفتاری و مبارزه کرد تا نفت ملی شود. حالا ما ملت سختکوش، همان روز را چه می‌کنیم؟ مملکت را تعطیل می‌کنیم و می‌رویم پی خریدن ماهی قرمز و سمنوی عمه لیلا و مهیا کردن بساط سبزی پلو ماهی و رنگ کردن تخم مرغ.
آخر کدام ملتی روز به این مهمی را که حاصل مبارزات برای بیرون آمدن بزرگ‌ترین سرمایه ملی‌شان از سیطره بیگانگان است، صرف خریدن سمنوی عمه لیلی و رنگ‌آمیزی تخم‌مرغ می‌کند که تازه مقدمه سیزده‌ روز تعطیلی دیگر است که هر کدام‌شان بتر از روز دیگر است.


الباقی ایام عمرمان هم بر همین نهج سپری می‌شود. ما اساساً مردم عاطل و باطلی هستیم. لذا همه خاطره‌های خوش‌مان هم پرونده‌اش مستقیم می‌خورد به شعبه بطالت. بنده، دوستان هنرمند و روشنفکر و اهل علم کم ندارم. همه این عزیزان هم مخزن خاطراتند. غالب فرمایشات ایشان هم از دیدارهایشان با بزرگان دیگر از گپ و گعده‌ها و شوخی‌ها و بیهوده‌گویی‌ها و بیکاره‌بودن‌هاست.

هیچ کدام از تعالیم اساتید برای شاگردهایشان خاطره نشده. اما تا دلتان بخواهد شرح نشست‌ها و… اصلاً جز خودمان کدام قومی را سراغ دارید که جدی‌ترین آدم‌های اهل هنر و فکرش هم که به هم می‌رسند، عوض دو کلمه حرف حسابی هی خاطره تعریف کنند؟ چرا ما دائم خاطره می‌گوییم؟
نمونه دیگرش همین مطلب بنده که عمر گذاشتم نوشتم و عمر گذاشتید خواندید و آخرش هم هیچ. عرض نکردم که ما اساساً ملت عاطل و باطلی هستیم.
 

برای تهیه این هفته نامه جمع و جور و متفاوت که با قیمت ۲هزارتومان منتشر شده، می توانید به روزنامه فروشی‌ها و کتاب‌فروشی‌های معتبر پایتخت مراجعه کنید. همچنین برای تهیه تلفنی و یا اشتراک این نشریه کافی است با سامانه ارائه محصولات فرهنگی (سام) ۲۰-۸۸۵۵۷۰۱۶ تماس بگیرید و آن را بدون دریافت هزینه در محل کار و یا منزل تحویل بگیرید.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.