شهرداریهای شهرهای کوچک نفسهای آخرشان را می‌کشند

شهرداریهای شهرهای کوچک نفسهای آخرشان را می‌کشند

نماینده استان فارس در شورای عالی استانها با اشاره به مشکلات مالی شهرداریهای کوچک گفت: برخی شهرداری‌ها شهرهای کوچک نفس‌های پایانی دوران حیات خود را می‌کشند و شهرداری‌هایی وجود دارد که چند ماه است نتوانسته‌اند حقوق پرسنل خدمات شهری خود را پرداخت کنند و یا پرداخت پاداش و مزایای کارمندان آنها بر زمین مانده است.

به گزارش خبرنگارمهر، پنجاه و هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها روز پنجشنبه در محل مجلس قدیم برگزار شد . مهدی چمران در جریان  بررسی طرح قانونی تصویب اساسنامه و اجازه تاسیس موسسه پشتیبانی شهرداریها و دهیاریهای کشور از پیگیری برای تشکیل این اتحادیه خبر داد و گفت: در کشور ما اتحادیه‌ای برای شهرداری‌ها وجود ندارد، سازمان شهرداریها و دهیاریها در زیر مجموعه وزارت کشور تشکیل شده و بودجه دولتی شهرداریها را توزیع می‌کند.

رئیس شورای عالی استانها ضمن بیان این مطلب گفت: برخی اقدامات همچون ارتباط با اتحادیه‌های بین‌المللی شهرداریها از طریق این سازمان میسر نیست،بنابراین تشکیل اتحادیه‌ شهرداریها در کشور ضروری است.

وی ادامه داد: شورای عالی استانها راه خود را طی می‌کند و در خلال آن با مجلس رایزنی خواهد کرد بنابراین لزومی ندارد منتظر اعلام نظر مجلس یا وزارت کشور بمانیم.

مصوبات  پنجاه و هشتمین اجلاس شورای عالی استان ها

بر اساس ماده واحده این طرح  ، با توجه بر ضرورت‌های پشتیبانی  علمی، فنی، اجرایی ومالی اداری تشکیل و تأسیس مؤسسه پشتیبانی شهرداریها و دهیاریهای کشور، به دبیرخانه شورای عالی استانها اجازه داده می‌شود نسبت به پیگیری مراحل ثبت مؤسسه، وفق مفاد اساسنامه پیوست در اداره ثبت شرکتها اقدام نماید. بدیهی است پس از ثبت وفق مفاد اساسنامه تنظیمی، مراحل بعدی قانونی برای انتخاب هیأت مدیره و مدیرعامل و سایر ارکان انجام خواهد شد.
در ادامه این طرح به تصویب رسید و همچنین به دبیرخانه شورای عالی استانها اجازه داده شد که نسبت به پیگیری مراحل ثبت موسسه پشتیبانی‌ شهرداریها و دهیاریهای کشور اقدام کند و اساسنامه این موسسه نیز در این دبیرخانه تهیه شود و پس از تصویب نهایی آن، مراحل بعدی قانونی برای انتخاب هیات مدیره، مدیرعامل و سایر ارکان انجام شود.

بر اساس این گزارش، طرح” سند استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرداریها در جهت حفظ و تقویت فرهنگ‌های بومی و محلی” در پنجاه و هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها به تصویب اعضای این شورا رسید .

براساس این طرح، شورای عالی استانها باید به شوراهای استان پیشنهاد کنند تا فرآیند اجرایی شدن این سند را پیگیری کنند.همچنین ” تقویت و گسترش گردشگری محلی و بازدید از کوچ‌نشینی، معیشت، لباس‌های محلی، مراسم و آیین‌ها، صنایع دستی و موسیقی و ادبیات فولکلوریک، مشارکت و حمایت از برگزاری بازارچه‌های عرضه و مبادله کالاها و خدمات فرهنگی ، هنری گروه‌های بومی، حمایت و مشارکت در احیا و بازسازی کاروانسراها و ایجاد مراکز اقامتی – سیاحتی محلی و نیز برگزاری هفته‌های فرهنگی اقوام در کلانشهرها، مراکز استانها و مناطق آزاد نیز پیشنهاد شد.

پیشنهاداتی در حوزه شناسایی و تشویق به عرضه خوراکی‌های محلی و بومی، معرفی و شناساندن ورزش‌های باستانی و نیز مشارکت و حمایت از تولیدات رسانه‌ای و چاپ و نشر در حوزه فرهنگ‌های بومی مطرح شد.

در ادامه این جلسه طرح “منشور شفاف‌سازی انتشار و دسترسی به اطلاعات شهرداریها و شوراهای اسلامی کشور” مطرح شد که اعضای شورای عالی استانها به آن رای ندادند برای اعمال اصلاحات به جلسه کمیسیون‌ها موکول شد.

شورای عالی اجرایی شدن مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور را پیگیری کند  
  
 در این اجلاس ، نماینده استان فارس در شورای عالی استانها با اشاره به مشکلات مالی شهرداری‌های کوچک  گفت: برخی شهرداری‌ها شهرهای کوچک نفس‌های پایانی دوران حیات خود را می‌کشند و شهرداری‌هایی وجود دارد که چند ماه است نتوانسته‌اند حقوق پرسنل خدمات شهری خود را پرداخت کنند و یا پرداخت پاداش و مزایای کارمندان آنها بر زمین مانده است.

عبدالباقی حسانی در طق میان دستور خود در پنجاه و هشتمین اجلاس شورای عالی استانها گفت: در برخی شهرهای کوچک ساخت‌وساز به حدی کم است که شهرداریها درآمد کافی برای تامین نیازهای خود را ندارند.

وی در ادامه از دولت از دولت خواست تا اعتبارات شهرداریها را به موقع پرداخت کند.

 وی همچنین اضافه کرد که نامه‌ای به استاندار فارس مبنی بر تعیین تکلیف اعتبارات شهرداریهای این استان ارسال کردیم .البته در شهر شیراز که وضعیت به نظر بهتر می‌آید، مشکلات بسیاری وجود دارد که یکی از نمونه‌های آن سپری شدن ۱۵ سال از زمان آغاز پروژه متروی شیراز با توجه به اینکه وضعیت ترافیکی آن از تهران هم  بدتر است.

حسانی اذعان داشت که مردم شیراز از ترافیک کلافه شده‌اند، چرا کسی به داد این شهر نمی‌رسد.

نماینده فارس در شورای عالی استانها با انتقاد از اجرایی نشدن برخی مصوبات سفرهای استانی دولت، گفت: در برخی شهرها، ساخت پتروشیمی، شهرک صنعتی و جاده کمربندی و… علیرغم وجود مصوبه دولت هنوز ساخته نشده است. چه کسی باید این موضوعات را پیگیری کند.

وی در پایان خواست تا شورای عالی استانها علاوه بر پیگیری اجرای مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور ،راهکاری را برای جذب اعتبارات دولتی برای شهرداریها بیندیشد.


خبرگزاری مهر RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.