در باره قربانیان اسیدپاشی

جام جم آنلاین: اسیدپاشی در شهرهای بزرگ بیشتر اتفاق می‌افتد و معمولا نوع انتقامجویی افراد در شهرهای بزرگ با شهرهای کوچک متفاوت است؛ یعنی بندرت اتفاق می‌افتد که شاهد اسیدپاشی در شهرهای کوچک باشیم و اگر چنین حادثه نادری هم رخ دهد، به دلیل هجمه فرهنگی از سوی شهرهای بزرگ است.

شاید تفاوت زیادی بین دلیل بروز حوادث اسیدپاشی و خودسوزی وجود داشته باشد، اما پس از سوختگی، مراحل مددکاری تقریبا یکسانی برای هر دو طیف اعمال می‌شود.

خوشبختانه به دلیل نوع نگاه مظلوم محور ایرانیان، معمولا این دسته از قربانیان با حمایت‌های معنوی و عاطفی شدید مردم مواجه می‌شوند که این موضوع در تکمیل مراحل درمان سوختگی بسیار موثر است؛ به طوری که حتی در یکی از پرونده‌های اسیدپاشی به عینه مشاهده شد که فرد قربانی اسیدپاشی، حتی لوازم آرایش و کرم‌های سوختگی هم از طرف دوستان و اقوامش هدیه می‌گرفت و به نوعی، هرکسی سعی می‌کرد در حد توانش به فرد قربانی کمک کند.

اما مهم‌ترین کمکی که یک مددکار می‌تواند به قربانی اسیدپاشی ارائه دهد، در وهله اول کمک به فرد قربانی برای تکمیل مراحل درمان است، درواقع اگر مراحل درمان قربانی با سرعت و با کیفیت انجام شود، آمادگی روانی فرد سوخته برای حضور در جامعه نیز افزایش می‌یابد.

البته این مرحله به حدی دشوار و شکننده است که گاه از توان یک مددکار خارج می‌شود، زیرا هزینه درمان کامل مددجویان اسیدپاشی، بسیار بالاتر از هر مددجوی دیگر است.

از سوی دیگر در پرونده‌های خودسوزی، تقریبا در مقابل هر ده زن، تنها یک مرد اقدام به خودسوزی می‌کند، اما در پرونده‌های اسیدپاشی، دیگر جنسیت فرد قربانی مطرح نیست و هر فردی با هر جنسیتی می‌تواند مورد قهر و خشم اسیدپاش واقع شود.

در هر حال مددکار واقعی یک قربانی اسیدپاشی، تک‌تک افراد جامعه هستند و در حقیقت مردم و مسئولان به دو صورت می‌توانند از این قربانیان حمایت‌های جامع به عمل آورند.

در وهله اول باید با نگاهی انسانی و به دور از ترحم با آنان برخورد شود و مردم تا حد امکان از زندگی شخصی آنها سوال نکنند، یعنی می‌توان با برخورد صحیح اجتماعی، انگیزه قربانی را برای حضور در جامعه افزایش داد.

در وهله دوم، از آنجا که یک فرد سوخته اسیدپاشی، قربانی کژکارکردهای همین ساختار اجتماعی است، بنابراین بر همه ما که در ساختن این نظام اجتماعی سهیم بوده‌ایم واجب است از جهت مالی و معنوی، قربانیان اسیدپاشی را حمایت کنیم و اجازه ندهیم تنگدستی موجب شود که یک قربانی اسیدپاشی تا پایان عمر در گوشه خانه‌اش محبوس شود.

شاهو ابراهیمی – مددکار اجتماعی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.