شواهدی از وجود آب شرب روی مریخ

۲۰خردادماه،

ناسا اعلام کردند کاوشگر فرصت (آپورچونیتی) به شواهد تازهی از وجود آب اولیه بر روی مریخ دست یافته که احتمالا قابل شرب بوده است

به گزارش مهر، کاوشگر فرصت که انرژی مورد نیاز خود را از خورشید تامین می‌کند، ۱۰ سال است که به مریخ رفته و هنوز به خوبی کار می‌کند. این کاوشگر به تازگی قدیمی‌ترین صخره مریخ موسوم به “اسپرنس ۶” را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

این سنگ حاوی شواهدی است که بالقوه نشان می‌دهد آب حامی حیات، زمانی به وفور بر روی مریخ جریان داشته و کانی‌های رسی را از خود به جا گذاشته است.

استیو اسکوایر، مجری این تحقیقات از دانشگاه کورنل گفت: این شواهد قدرتمندی است که حاکی از آن است که آب با این سنگ‌ها در تعامل بوده، شیمی آن را دستخوش تغییر کرده و کانی شناسی آن را به شیوه قابل توجهی تغییر داده است.

وی این تحقیقات را به عنوان یکی از مهمترین ماموریت‌های فرصت طی یک دهه حضور خود در مریخ توصیف کرد چرا که شیمی بسیار متفاوتی را نسبت به اکتشافات پیشین دربارهٔ وجود آب روی سیاره‌ای نشان می‌دهد که اکنون کاملا خشک است.

دانشمندان معتقدند، زمانی آب بسیار بسیاری بر روی مریخ جریان داشته و از میان صخره‌ها، سنگ‌ها و بعضی شکستگی‌ها می‌گذشته و رسوبات بسیاری را بر جا گذاشته است.

این تحلیل‌ها نشان دهنده اثری از نوعی آب قابل آشامیدن است که در یک میلیارد سال اول عمر مریخ بر روی آن جریان داشته است.


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.