شواهدی مبنی بر وجود آب در مریخ

به دنبال کشف شواهدی مبنی بر اینکه زمانی در اعماق مریخ آب جریان داشته است، امید به وجود حیات در سیاره سرخ و همسایه زمین تقویت شده است.

این خبر با ارسال تصاویر مریخ نورد کنجکاوی از سیاره سرخ دررابطه با این که زمانی در اعماق مریخ آب وجود داشته دانشمندان ارشد ناسا را به شدت شگفت زده کرده است.

دانشمندان ناسا پیشتر به نشانه هایی رسیده بودند که براساس آن اظهار داشتند در مریخ زمانهای دور آب وجود داشت اما تصاویر جدید ارسال شده توسط کنجکاوی ارائه کننده متقاعد کننده ترین شواهد درباره وجود آب در اعماق مریخ بوده است.

براساس اظهارات جان گروتزینگر از موسسه فناوری کالیفرنیا، در سطح مریخ جریان نیرومندی از آب وجود داشته و ما از شنیدن این خبر بسیار هیجان زده هستیم.

این کشف برای دانشمندان کاملا شگفت انگیز نبوده است. ناسا تصمیم گرفته بود که کنجکاوی داخل دهانه برخوردی گیل نزدیک خط استوای مریخی فرود بیاید چرا که تصاویر فضایی نشان می داد که این منطقه دارای سابقه وجود آب است.

این مریخ نورد شش چرخی روز ۵ آگوست پس از عبور از اتمسفر مریخ روی سطح آن فرود آمد. کنجکاوی در یک مأموریت دوساله با بودجه ۲٫۵ میلیارد دلاری به بررسی شرایط مطلوب زندگی میکروبی در مریخ می پردازد.

درحال حاضر مریخ یک صحرای یخ زده با هیچ نشانی از آب در سطح پر تشعشع خود است، اما مطالعات زمین شناختی از سنگها در مأموریتهای گذشته نشان می دهد که این سیاره پیشتر گرم تر و مرطوبتر بوده است.

آخرین شواهد از عکسهایی بدست آمده که مریخ نورد کنجکاوی به زمین ارسال کرده و نشان دهنده سنگهای گرد و شن است، نشانه از این که سنگها توسط آب روان از فاصله دور منتقل شده اند.

ربکا ویلیامز از موسسه علوم سیاره ای در آریزونا اظهار داشت: اندازه سنگها از یک دانه شن تا سنگهای اندازه توپ گلف متغیر است که این امر نشان می دهد این سنگها توسط باد جا به جا نشده اند.

اگرچه کنجکاوی از ابزارهای فناورانه خود برای مته زدن به داخل سنگها و یا تحلیل اجزا شیمیایی آنها استفاده کرده اما دانشمندان مطمئن هستند که آب نقش مهمی در شکل گیری ظاهر این سنگها داشته است.

مشخص نیست که چه زمانی آب در سطح مریخ وجود داشته است اما می توان گفت که این مسئله صدها میلیون سال پیش درجریان بوده است.

داغ کن - کلوب دات کام ارسال به کلوب


Latest news from our site

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.