شورا کرایه حمل و نقل را بالا کشید!

تصویب افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس ها

شورا کرایه حمل و نقل را بالا کشید!

پیمان زمانی

 

دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ساعت ۰۳:۱۱

هرچند صاحبان تاکسی و اتوبوس‌های شهری از ابتدای سال نو، خودسرانه کرایه‌ها را افزایش داده بودند اما سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته در حاشیه چهارصد و شصت و یکمین جلسه شورای شهر تهران که به صورت غیرعلنی برگزار شد در جمع خبرنگاران این خبر را اعلام کرد و گفت: نرخ کرایه ون همچون سال گذشته ۳۰ درصد کمتر از نرخ تاکسی‌ها تعیین شده است و نرخ کرایه‌های تاکسی از ۱۲ شب تا ۶ صبح ۲۰ درصد افزایش خواهند یافت.
خسرو دانشجو همچنین از افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه‌های تاکسی گردشی، فرودگاه، ترمینال و راه‌آهن خبر داد.
بنا به گفته وی، شهرداری تهران مکلف شد که نسبت به نصب کارتخوان در تمامی تاکسی‌های پایتخت اقدام کند؛ به گونه‌ای که با استفاده از کارت بلیت مترو و اتوبوسرانی نیز بتوان نرخ کرایه تاکسی را پرداخت کرد.
دانشجو با بیان اینکه برای تعیین کرایه‌های تاکسی ناچار به رعایت پله‌های ۲۵ تومانی هستیم، اظهار کرد: این مسئله که تاکسی‌ها همیشه پول خرد در اختیار ندارند گاهی موجب بحث میان راننده و مسافر می‌شود، با این حال مسافران حق دارند که بقیه پول خود را از راننده طلب کنند.
سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه نرخ کرایه‌های اتوبوسرانی با منظورکردن تخفیف‌هایی برای استفاده از کارت بلیت تعیین شده است، ادامه داد: هزینه‌های استفاده هر شهروند از اتوبوس ۵۵۷ تومان است در حالی که میزان کرایه کمتر است و در چنین شرایطی قطعاً انتظار داریم که دولت و شهرداری به اتوبوسرانی کمک کند.
دانشجو همچنین در تشریح نرخ کرایه‌های بخش عمومی اتوبوسرانی نیز گفت: برای مسیرهای تا پنج کیلومتر ۷۵ تومان در صورت پرداخت نقدی و ۵۰ تومان در صورت استفاده از کارت بلیت اعتباری، نرخ تعیین شده است. نرخ کرایه مسیرهای بیش از پنج تا ۱۰ کیلومتر نیز ۱۲۵ تومان در صورت پرداخت نقدی تعیین شده است و نرخ این مسیر با استفاده از کارت اعتباری ۱۰۰ تومان خواهد بود.
وی نرخ کرایه‌ مسیرهای بیش از ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر را ۱۷۵ تومان به صورت نقدی و ۱۵۰ تومان به صورت کارت اعتباری عنوان کرد و اظهار داشت: برای مسیرهای بیش از ۱۵ کیلومتر نیز ۲۲۵ تومان در صورت پرداخت نقدی و ۲۰۰ تومان در صورت استفاده از کارت اعتباری تعیین نرخ شده است.
یک بار دیگر امسال افزایش داریم
افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی به خاطر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها امسال قرار است در دو مرحله انجام شود. مصوبه روز گذشته شورای شهر، مرحله نخست است و مرحله دوم افزایش قرار است اواخر تابستان صورت گیرد.
قیمت افزایش می‌یابد، کیفیت نه
افزایش قیمت کرایه تاکسی‌ها در حالی است که به نظر نمی‌آید کیفیت خدمات هم بهبود و افزایش چشمگیری را نسبت به گذشته داشته باشد.
مشکلات شهروندان با تاکسیرانان همچنان به قوت خود باقی است. در این ارتباط حتی حسن بیادی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم با انتقاد از بهبود نیافتن کیفیت خدمات تاکسیرانان خواستار بهتر شدن این اوضاع شد.
یکی از گلایه‌های شهروندان از تاکسی‌ها این است که آنان در تابستان از کولر و در زمستان از بخاری خودرو خود استفاده نمی‌کنند که همین باعث می‌شود مردم در زمستان بلرزند و در تابستان عرق بریزند!
از دیگر مشکلات موجود این است که بسیاری از تاکسی‌ها به حق خود و به نرخ‌های مصوب قانع نیستند. آنها یا بیشتر از نرخ تعرفه‌ها از مسافران پول می‌گیرند یا به بهانه نداشتن پول خرد، مابقی پول مسافران را پس نمی‌دهند!
دانشجو: شهرهای دیگر به ما مربوط نیست
تجربه و شواهد نشان می‌دهد، افزایش نرخ کرایه‌ها در پایتخت بر شهرهای دیگر کشور نیز اثر می‌گذارد و قیمت‌ها را نیز در آنجا افزایش می‌دهد. با این حال، سخنگوی شورای شهر تهران روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی «جوان» با اعلام اینکه این مصوبات تنها برای شهر تهران است، گفت: ما در شورای شهر تهران هستیم و من سخنگوی پایتخت. با این حال اوضاع سایر شهرها و افزایش کرایه در آنجا به ما مربوط نمی‌شود. هرچند مصوبه افزایش نرخ کرایه‌ها به تصویب شورای شهر رسیده است اما برای به اجرا درآمدن باید به تأیید فرمانداری تهران برسد. فرمانداری و سایر مدیران دولتی هم از مخالفان افزایش قیمت کرایه‌ها هستند.
مدیردولتی: شورا به فکر مردم هم باشد
اولین واکنش دولتی به این افزایش را معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور داشت که به مهر گفت: سال گذشته هم شورای شهر تهران دو بار نرخ کرایه تاکسی‌ها را افزایش داد؛ اعضای شورا تنها به فکر حقوق رانندگان تاکسی نباشند و به حقوق مسافران هم فکر کنند.
حمید رضا صارمی در پاسخ به اینکه چرا نباید با وجود افزایش هزینه‌های رانندگان تاکسی و نرخ تورم، کرایه‌های تاکسی افزایش پیدا کند، تصریح کرد: ما تمامی موضوعاتی که به رانندگان تاکسی مربوط می‌شود از جمله افزایش قیمت لاستیک، لوازم یدکی و موارد دیگر را رصد می‌کنیم و به نظر می‌رسد کرایه‌های فعلی تاکسی معقول باشد.


جوان آنلاین – آخرین عناوین اجتماعی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.