شیوع آسم در کودکان سزارینی

جام جم آنلاین: آسم یک بیماری التهابی مزمن مجاری هوایی است که در کودکان با سرفه‌های شدید پی در پی، خس خس سینه و تنگی نفس همراه است. عفونت ویروسی، مواد تحریک کننده، عوامل محیطی در منزل و… در تشدید آن به خصوص در کودکانی که زمینه ابتلا به آسم را دارند موثر است.

یک متخصص کودکان و فوق تخصص آلرژی و بیماری‌های عیب ایمنی با توجه به علائم آسم در کودکان، گفت: آسم در در بالغین سه مشخصه اصلی از قبیل سرفه حمله‌ای پی در پی، خس خس سینه و تنگی نفس دارد که این عوامل در کودکان بروز نمی‌کند.

وی افزود: آسم در کودکان علائم مختلف دارد به طور مثال یکی از شایع‌ترین نشانه‌های آن سرفه‌های خشک پشت سر هم است که گاهی منجر به کبودی لب و استفراغ می‌‎شود.

دکتر صبا عرشی با تاکید بر توجه والدین به سرماخوردگی کودکان، اظهارداشت: سرما خوردگی به طور طبیعی در کودکان با سرفه همراه است این در حالی است که کودکانی که زمینه آسم دارند به دنبال یک سرماخوردگی ساده دچار تنگی نفس، خس و خس سینه و سرفه‌های پشت سر هم می‌شوند. در حالت عادی در کودکان طبیعی یک سرماخوردگی حدود هفت الی ۱۰روز طول می‌کشد اما در کودکانی که که زمینه آسم دارند این مدت طولانی‌تر خواهد بود که باید والدین به آن توجه وبه پزشک متخصص مراجعه نمایند.

وی با توجه به علائم قابل پیگیری در کودکان، افزود: کوکانی که در هنگام دویدن، خنده ویا گریه دچار خس خس سینه و یا سرفه پشت سر هم می‌شوند و یا در آنان زمینه تشدید بیماری آسم به خصوص در هنگام سرما خوردگی بیشتر می‌شود بایستی توسط والدین با مراجعه به پزشک متخصص پیگیری شود همچنین این نکته را نباید فراموش کرد که کودکانی که در مقابل مواد تحریک کننده از قبیل بوی سیگار، اسپری، بوهای تند دچار سرفه می‌شوند ریه تحریک پذیر دارند و به احتمال زیاد دچار آسم می‌شوند.

به گفته این فوق تخصص آلرژی، ۸۰ درصد آسم کودکان زمینه آلرژی دارد این در حالی است که این رقم در بالغین حدود ۵۰ درصد است. باید توجه داشت آلرژی و عوامل بیدار کننده آن می‌توانند زمینه ساز آسم باشند.

تاثیر عوامل داخلی منزل در تشدید آسم کودکان

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به نقش فضا و عوامل داخل اتاق کودک در تشدید بیماری آسم، اظهارداشت: کودکانی به علت سرفه‎های شدید از خواب شبانه بیدار می‌شوند معمولا کودکانی هستند که به عوامل داخل اتاق آلرژی دارند. عوامل داخل محیط منزل در تشدید آسم کودکان بسیار موثر است این در حالی است که در بالغین عوامل خارج از محیط منزل نقش بسزایی دارد.

به گفته وی، قرار گرفتن در معرض شومینه گازی در کودکان از عوامل تشدید کننده بیماری آسم است که باید بسیار بدان توجه شود.

این متخصص کودکان افزود: در هنگام مراجعه کودک مبتلا به آسم به پزشک بایستی تاریخچه بیماری کودک توسط متخصص مربوطه پیگیری و عوامل تشدید آن بررسی شود.

دکتر عرشی تصریح کرد: احتمال بروز آسم در کودکانی که به روش سزارین به دنیا می‌آیند ۲۰ درصد بیشتر از کودکانی است که به روش طبیعی متولد می‌شوند. هم چنین مصرف شیر خشک و بروز اگزما در شیرخواران زمینه ساز این بیماری است.

این فوق تخصص آلرژی با اشاره به تاثیر مصرف غذاهای آماده و هله و هوله در بروز آسم در کودکان، افزود: آلرژی‌های غذایی شانس ابتلا به رفلاکس معده و در پی آن، احتمال ابتلا به آسم را افزایش می‌‎دهد. بنابراین با افزایش تمایل مصرف فست فود و تنقلات حاوی مواد افزودنی از قبیل چیپس، پفک و سایر مواد مخرب سلامتی شاهد شیوع رفلاکس و در نتیجه آسم در بین کودکان هستیم.

دکتر عرشی خاطرنشان کرد: سرفه و حمله تنگی نفس در پی موارد ذکر شده زمینه ساز بروز بیماری آسم و آلرژی است که بایستی توسط والدین بدان توجه و به پزشک متخصص مراجعه نمایند. (سینانیوز)

سارا امیری


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.