شیوه نامه دریافت مجوز سرمایه گذاری در صنعت سیمان و فولاد

معاون امور معادن و صنایع معدنی از تدوین شیوه نامه دریافت مجوز سرمایه گذاری در صنعت سیمان و فولاد برای اولین بار خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران شاتا، «وجیه الله جعفری» افزود: این شیوه نامه ها برای تحقق اهداف تولیدی و صادراتی این بخش تدوین شده و برای ابلاغ به معاونت برنامه‌ریزی وزارتخانه ارسال شده است.

وی با اشاره به وضعیت موجود در صنعت فولاد کشور، گفت: با بررسی هایی که داشتیم مشخص شد در حال حاضر بیش از ۱۰۰میلیون تن مجوز برای سرمایه گذاری در صنعت فولاد صادر شده است. این در حالی است که براساس سند چشم انداز ظرفیت تولید فولاد در کشور ما قرار است به ۵۵ میلیون تن برسد. از همین رو در ستاد فولاد تصمیم گرفتیم مجوزهایی که از برنامه خود خیلی عقب هستند یا پیشرفت فیزیکی شان از یک حد مشخصی پایین تر است،‌ باطل شود.

رییس ستاد فولاد کشور ادامه داد: علاوه بر این به آن دسته از سرمایه گذارانی که از برنامه راه‌اندازی عقب هستند اما پیشرفت قابل قبولی داشته‌اند، مهلت دوباره خواهیم داد تا نبست به تکمیل طرح خود اقدام کنند. همچنین سرمایه گذارانی که طبق برنامه پیش رفته و پیشرفت فیزیکی قابل ملاحظه‌ای داشته باشند، مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

این مقام مسوول با بیان اینکه دولت هیچ گاه جلوی سرمایه گذاری در بخش صنعت را نخواهد گرفت،‌ تاکید کرد: براساس شیوه نامه جدید دریافت مجوز سرمایه گذاری در صنعت فولاد، مجوزها به دو دسته «الف» و «ب» تقسیم بندی می شوند. مجوزهای «الف» به آن دسته مجوزهایی گفته می شود که مورد حمایت دولت قرار می گیرند و مجوزهای «ب» به آن دسته مجوزهایی گفته می شود که سرمایه گذار براساس برنامه ریزی های شخصی تمایل به سرمایه گذاری دارد و مورد حمایت دولت قرار نمی گیرد.

جعفری در ادامه به سرمایه گذاران بخش خصوصی توصیه کرد: سرمایه گذارانی که علاقه مند به فعالیت در صنعت فولاد هستند، مطالعات خود را بهتر انجام بدهند و بر اساس پارامترهای واقعی نهاده های تولید و هزینه های انرژی و … اقدام به سرمایه گذاری کنند.

وی ادامه داد: با بهره برداری از حداقل دو طرح فولادی از سوی بخش خصوصی،‌ در سال جاری حداقل یک و نیم میلیون تن به تولید فولاد کشور افزوده شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش در خصوص شیوه نامه صنعت سیمان نیز اظهار داشت: این شیوه نامه با هدف شفاف سازی چگونگی صدور مجوزهای جدید در صنعت سیمان و رسیدگی به تقاضاهای جدید سرمایه گذاری در این بخش شکل گرفته است.

به گفته رییس ستاد سیمان کشور، یکی دیگر از اهداف تدوین شیوه نامه دریافت مجوز صنعت سیمان، پاسخ به درخواست واحدهای فعال برای توسعه و ایجاد ظرفیت‌های جدید در استان‌ها با توجه اهمیت تنظیم بازار و نحوه توزیع سیمان در بازارهای داخلی و خارجی بوده است.

وی تاکید کرد: بدون تردید با ابلاغ این شیوه‌نامه مسیر دستیابی به هدف تولید ۱۱۵میلیون تنی و صادرات بیش از ۴۰ میلیون تنی سیمان بیش از پیش هموار خواهد شد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.