شکم‌ بزرگ، گودی و درد کمر را افزایش می‌دهد

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : فوق تخصص روماتولوژی گفت: افزایش گودی کمر در اشخاصی که دارای شکم‌های بزرگ می باشند، مانند اشخاص چاق، زنان باردار یا اشخاصی که تجمع مایع در داخل شکم دارند، بیشتر دیده می‌شود.

محمدمهدی امام در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: به طور طبیعی همه اشخاص در ناحیه کمر دارای گودی می باشند و این تصور جامعه که فردی دارای گودی کمر است،تصور غلطی است.

فوق تخصص روماتولوژی گفت:‌ در صورتی که گودی کمر افزایش یا کاهش پیدا کند، در این صورت گودی کمر مضر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد:‌ افزایش گودی کمر در اشخاصی که دارای شکم‌های بزرگ می باشند، مانند اشخاص چاق، زنان باردار یا اشخاصی که تجمع مایع در داخل شکم دارند، بیشتر دیده می‌شود.

امام افزود: لیز خوردگی مهره و ضعف عضلات ستون مهره نیز می‌تواند به افزایش گودی کمر منجر شود. این افزایش به واسطه افزایش فشار بر روی مهره‌های خاص که معمولاً مهره ۴ یا ۵ کمر می باشند، به خارج زدگی تدریجی دیسک کمر و کشیدگی تاندون‌های آن ناحیه منجر می‌شود.

فوق تخصص روماتولوژی ادامه داد: این مسئله به مرور زمان می‌تواند به ایجاد کمردرد مزمن در فرد منجر شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: کاهش گودی کمر بیشتر در اسپاسم عضله و بیماری‌های روماتیسمی ستون فقرات دیده می‌شود، البته باید مدنظر داشت که اسپاسم عضله علل‌ بسیار متنوعی دارد.

امام ادامه داد: از مشکلات ساده‌ای چون رگ به رگ شدن عضلات کمری و دیسک گرفته تا مشکلات پیچیده‌ای مانند تومورهای ستون مهره، شکستگی و عفونت می‌توانند به اسپاسم عضله منجر شوند.

فوق تخصص روماتولوژی توضیح داد: در مواقع اختلالات قوس کمر چه به صورت افزایش و چه به صورت کاهش در درجه اول باید سبب آن پیدا شود و حتی‌الامکان این سبب رفع شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در مواقعی افزایش قوس کمر، به صورت ثانویه، به ضعف عضلانی یا بزرگی شکم منجر می گردد. انجام ورزش‌های خاص در جهت بهبود قوس کمر می‌تواند مؤثر باشد و البته این ورزش توسط فیزیوتراپیست تجویز می‌شود.

وی افزود: یکی از ورزش های معروف تنظیم قوس کمر، حرکت گهواره است.

فوق تخصص روماتولوژی تشریح کرد: در حالت گهواره، فرد بر روی پشت بر روی زمین می‌خوابد و زانوها را در ناحیه شکم جمع کرده و با دست آن را نگه می‌دارد؛ سپس به صورت حرکت گهواره سعی می‌کند پاها را به زمین نزدیک و دور کند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.