مهم‌ترین علت گودی کمر چیست‬؟

نوید طاهری اظهار کرد: کوتاهی عضلات، ضعف عضلات شکمی، استفاده از کفش‌های پاشنه بلند و غیراستاندارد، زایمان‌های مکرر و چاقی به ویژه بزرگی شکم و ضعف عضلات موجب افزایش گودی کمر می‌شود.

یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که مهم‌ترین علت ایجاد گودی کمر، نداشتن تحرک و ضعف عضلات ناحیه شکم است، گفت: پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و غیراستاندارد موجب ایجاد گودی کمر در زنان می‌شود.

نوید طاهری اظهار کرد: کوتاهی عضلات، ضعف عضلات شکمی، استفاده از کفش‌های پاشنه بلند و غیراستاندارد، زایمان‌های مکرر و چاقی به ویژه بزرگی شکم و ضعف عضلات موجب افزایش گودی کمر می‌شود.
 
وی با بیان اینکه گودی کمر به صورت طبیعی در ناحیه پایین کمر وجود دارد، افزود: مهم‌ترین علت ایجاد گودی کمر نداشتن تحرک و ضعف عضلات ناحیه شکم است و این مشکل تنها در صورتی به عنوان بیماری شناخته می‌شود که گودی در ناحیه کمر بیش از اندازه باشد.
 
این متخصص فیزیوتراپی اضافه کرد: در موارد بروز اکتسابی، گودی بیش از حد کمر مانند چاقی شکم و نشستن نادرست در صورتی که علت اولیه مشخص شود می‌توان با اصلاح وضعیت و انجام تمرینات ورزشی این بیماری را درمان کرد.
 
طاهری ادامه داد: گودی کمر در جوانان به علت عدم تحرک و نحوه نادرست نشستن پشت میز کار و در افراد بالاتر از ۵۰ سال به علت تضعیف عضلات شکمی و یا بزرگ شدن آن ایجاد می‌شود.
 
وی با بیان اینکه گودی کمر بیشتر در زنان مشاهده می‌شود، اذعان کرد: پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند مهره‌های کمر که مرکز ثقل بدن است را نسبت به راستای اصلی خود تغییر داده و موجب ایجاد گودی کمر می‌شود.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: در زمان بارداری نیز بزرگ شدن شکم عامل ایجاد گودی کمر دردناک است.
 
طاهری گفت: نحوه صحیح نشستن و دراز کشیدن، جلوگیری از چاقی شکم، عدم استفاده از کفش‌های پاشنه بلند و تقویت عضلات ناحیه کمر روش‌های پیشگیری از ایجاد گودی بیش از حد کمر است.
 
این متخصص فیزیوتراپی تصریح کرد: انجام تمرینات ورزشی که موجب تقویت عضلات شکم شده و عضلات ناحیه کمر را درگیر کند کمک موثری به درمان بیماری می‌کند.
 
طاهری با اشاره به اینکه گودی نیاز به درمان دارویی ندارد، افزود: در بیشتر موارد انجام نرمش‌های مناسب به بهبودی این بیماری کمک می‌کند اما در مواردی که گودی کمر مادرزادی باشد درمان به کمک فیزیوتراپی انجام می‌شود.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.