شگفتی رقم خورد / بیضایی،فیلمش هست و خودش نیست!

ممتازنیوز:

farshe-irani-12kنکته شگفت آور درباره مستند «فرش ایرانی» آن است که نام تمامی کارگردانان کار بر روی اینسرت فیلم آمده است به جز نام بهرام بیضایی! شگفتی قضیه زمانی دوچندان میشود که می بینیم بر روی اینسرت فیلم بر عبارت «پانزده کارگردان، یک داستان» تاکید شده اما به جای نام هر پانزده کارگردان، نام چهارده کارگردان روی اینسرت فیلم آمده است و خواسته یا ناخواسته نام بهرام بیضایی سانسور شده است!!!

ذره بین : کسی که رکوردهای گینس را ثبت می کند کجاست؟

مجموعه مستند «فرش ایرانی» که مرکب است از پانزده مستند پیرامون فرش ایرانی که پانزده کارگردان شناخته شده سینمای ایران در تولید آن نقش داشته اند به تازگی به شبکه نمایش خانگی عرضه شد.

این مجموعه شامل مستندهایی به کارگردانی بهروز افخمی، رخشان بنی اعتماد، بهرام بیضایی، جعفر پناهی، کمال تبریزی، سیف ا.. داد، مجتبی راعی، نورالدین زرین کلک، خسرو سینایی، بهمن فرمان آرا، عباس کیارستمی، مجید مجیدی، رضا میرکریمی، داریوش مهرجویی و محمدرضا هنرمند است. رضا کیانیان و لیلا اوتادی دو بازیگر شناخته شده ای هستند که در این مجموعه نقش آفرینی کرده اند.

«فرش عشایری/افخمی»، «فرش سه بُعدی/بنی اعتماد»، «قالی سخنگو/بیضایی»، «گره گشایی/پناهی»، «فرش زمین/تبریزی»، «تار و پود/داد»، «فرمایش آقاسیدرضا/راعی»، «قالی جادو/زرین کلک»، «فرش اسب ترکمن/سینایی»، «فرش و زندگی/فرمان آرا»، «کجاست جای رسیدن/کیارستمی»، «دست آفرینی هدیه به دوست/مجیدی»، «خاطره خاطره/میرکریمی»، «فرش و فرشته/مهرجویی» و «کپی برابر اصل نیست/هنرمند» عناوین این پانزده مستند هستند.

 نکته شگفت آور درباره این مستند آن است که نام تمامی کارگردانان کار بر روی اینسرت فیلم آمده است به جز نام بهرام بیضایی! شگفتی قضیه زمانی دوچندان میشود که می بینیم بر روی اینسرت فیلم بر عبارت «پانزده کارگردان، یک داستان» تاکید شده اما به جای نام هر پانزده کارگردان، نام چهارده کارگردان روی اینسرت فیلم آمده است و خواسته یا ناخواسته نام بهرام بیضایی سانسور شده است!!! باز اگر با کارگردانی طرف بودیم که طی ماههای اخیر درگیر مسائل سیاسی شده است این حذف آن قدرها عجیب نمی نمود اما درباره بهرام بیضایی که تا همین نیمه ابتدایی سال رایزنیهای لازم برای تولید پروژه «اشغال» وی توسط بنیاد فارابی در حال پیگیری بود چنین حذفی واقعا عجیب و غیرقابل بخشش است.

نام فیلمی از بهرام بیضایی که در این مجموعه قرار گرفته «قالی سخنگو» است؛ فیلمی که در ابتدای تیتراژ آن بیضایی با خط خود درباره اش نوشته است:«نگاره بافته ای کمیاب/پیش ترها بر پرده بوده و زیرانداز/از درختی شگفت/که شاهنامه درخت سخنگو خوانده/نام کهن تر آن واک{واق}/ایزد بانوی باستانی سخن است

 

تارنمای شبکه ایران


اخبار ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.