ادامه درگیری لفظی بهرام بیضایی و پروانه معصومی: سگ داند و پینه دوز که در انبان چیست

تاریخ انتشار یافتن در ممتازنیوز: ۱۲ تیرماه

دوشنبه, ۲۴ تیر ساعت ۲۰:۵۷ کافه سینما

ماجرای درگیری لفظی شکل گرفته مابین پروانه معصومی و بهرام بیضایی تمامی ندارد. معصومی دی ماه سال قبل با بیان اینکه بیضایی را از کتاب خاطرات خود حذف کرده است با گلایه از این کارگردان سینمای ایران یاد کرده بود.

به گزارش کافه سینما به نقل از شبکه ایران گویا ماجرای درگیری لفظی شکل گرفته مابین پروانه معصومی و بهرام بیضایی تمامی ندارد. معصومی دی ماه سال قبل با بیان اینکه بیضایی را از کتاب خاطرات خود حذف کرده است با گلایه از این کارگردان سینمای ایران یاد کرده بود.

 

بهرام بیضایی هم در پاسخ به معصومی در صفحه شخصی اش در «فیسبوک» نوشته بود معصومی با بازی در «رگبار» بوده که از حیطه تیزرهای تبلیغاتی به سینما وارد شده!

حالا در پاسخ به این یادداشت بیضایی پروانه معصومی در گفتگو با «آریا» در سخنانی کوتاه و احتمالا نمادین گفته است: : «سگ داند و پینه دوز که در انبان چیست؟»

اما وجه تسمیه این سخن کوتاه و در واقع ضرب المثل معصومی به ماجرایی این چنینی برمی گردد:

«پینه دوزی از کسی طلبکار بود و بدهکار بدحسابی می کرد و طلب او را نمی داد. پینه دوز عاقبت خسته شد و یک روز مشته ای (آلتی فلزی برای کار کفش دوزی) داخل انبان گذاشت و به سراغ بدهکار رفت تا طلبش را وصول کند و کار یکسره بشود. وقتی به در خانه بدهکار رسید، سگش به او حمله کرد. پینه دوز انبان را بر سر سگ زد و سگ را کشت. در نهایت دو بیت زیر در تشریح این اتفاق مصطلح شد:

یا رب سبب مرگ سگ سلطان چیست/ برچیدن پینه دوز را دکان چیست

انبان که به سگ خورد و سگ افتاد و بمرد/ سگ داند و پینه دوز در انبان چیست.»

باید دید آیا این پاسخ معصومی هم یادداشتی تازه از سوی بیضایی را به دنیال خواهد داشت یا قضیه همین جا به اتمام می رسد.

Tags:

کافه‌سینما-سینمای ایران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. anna:

    این خانم پروانه معصومی یا با نام اصلی سکینه کبودرآهنگ که یکی از خیابان های انقلاب به نام کبودرآهنگ نام پدرش گذاشته شده پارتی که داشت شوهرش بود دکتر معصومی! که در المان با او اشنا شده بود خدا بده شانس یک پسر داره که براش خونه ساخته خدایا چقدر این زن خوش شانسه دست راستش رو سر ماااااااابه فیلم بیضایی البته احمد رضا احمدی هم می گوید که چادر پروانه معصومی چادر مامانم بود! این پروانه معصومی شروع کرده به چاپلوسی خانواده شهدا چه معنی داره که اسم رئیس جمهور را به زبان می اوری که از خانواده شهدا دیدن کردن ما مدیونیم خودمون می دونیم احتیاجی به یاداوری شما نیست! بعد رئیس جمهور چند بچه یتیم را به سرپرستی قبول کردند تو چرا خوشحالی خانم معصومی؟ آدم با این چشاش چه چیزا می بینه ؟ نه از بیضایی خوشم میاد نه از معصومی مرده شور قیافتونو ببره که هردوتون با پارتی آدم شدید برای اینکه در این مملکت ایران هرکس رابطه نداشته باشه باید خانه نشین بشه خدایا خودت کمک کن

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.