شیر و فرآورده های لبنی ۴۰ درصد کاهش یافت

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

https://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2014/04/6d3429a1f297d70e9b3705d413128704.jpg

اسماعیلی با تاکید براینکه واحدهای لبنی گرانفروش باید معرفی شوند، گفت: بعد از ماه مبارک رمضان هیچ افزایش مجددی در نرخ فرآورده های لبنی نداشته ایم.

به گزارش گروه اقتصادی ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛اسماعیلی ضمن بیان این مطلب افزود:تشدید نظارت بر عملکرد کارخانجات لبنی الزامی است تا بتوان با واحدهای متخلف برخورد کرد. از آنجا که به لحاظ افزایش مستمر قیمت فرآورده های لبنی بخصوص شیر،سرانه مصرف آن در کشور حدود ۴۰ درصد کاهش یافته صنایع به دنبال افزایش مجدد نرخ فرآورده های لبنی نیستند.

وی اظهار داشت: با وجودی که هر کیلوگرم شیر خام ۱۲۵۰ تومان از دامداران خریداری می شود اما افزایش ۱۵ درصدی نرخ فرآورده های لبنی برای ادامه حیات صنایع اقدامی اجتناب ناپذیر است.

اسماعیلی تصریح کرد: در صورتی که شیر خام با قیمت مصوب ۱۴۴۰ تومان از دامداران خریداری شود، باید منتظر افزایش مجدد قیمت فرآورده‌های لبنی بود چرا که با بالا رفتن نرخ شیر خام، هزینه های سر بار کارخانجات نیز از جمله بسته بندی، کارگری، حمل و نقل، انرژی استارترها و استانداردها نیز افزایش می یابد که صنایع به ناچار باید برای ادامه فعالیت خود افزایش نرخ را روی محصولات خود اعمال کنند.

وی تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تنها ۱۵ درصد به نرخ فرآورده های لبنی اضافه شده و هرگونه افزایش نرخ مجدد غیرقانونی است و دستگاه های نظارتی باید با واحدهای لبنی متخلف برخورد قانونی کنند.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده های لبنی گفت: متاسفانه بخش عمده کارخانجات لبنی کشور یا در حال تعطیل شدن هستند و یا اینکه تنها با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند.

وی افزود: از آنجا که دولت برای حفظ سلامت جامعه از تولیدکنندگان فرآورده های لبنی و مصرف کنندگان حمایت های لازم را به عمل آورد، پیشنهاد داد بن کارت های دریافت شیر و فرآورده های لبنی در اختیار مردم قرار گیرد تا مصرف کنندگان نیز با خیالی آسوده از این محصول ارزشمند و پراهمیت در سبد خانوار استفاده کنند.

اسماعیلی با اشاره به نقش مالیات بر ارزش افزوده ۸ درصدی فرآورده های لبنی بر قیمت تمام شده این محصولات، تاکید کرد: حذف مالیات بر ارزش افزوده از قیمت نهایی شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی می تواند سبب کاهش نرخ محصولاتی که به دست مصرف کنندگان نهایی می رسد؛ شود.

وی درباره استاندارد جدید جایگزین روغن پالم در محصولات لبنی، گفت:هم اکنون براساس تصمیمات متخذه از سوی سازمان غذا و دارو، استفاده از روغن پالم در فرآورده های لبنی حذف شده و این سازمان به دنبال جایگزین مناسبی در فرآورده های لبنی است. استاندارد جدید این کالاها نیز تا پایان شهریورماه سالجاری توسط سازمان مذکور اعلام خواهد شد.

– .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.