شیوع سوء مصرف مواد در ۱۰درصد زنان

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : مدیر کل سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت از افزایش شیوع سوء مصرف مواد اعتیاد‌آور در بین زنان از ۳ به ۱۰ درصد خبر داد و گفت:‌۳۴ درصد مردم به خدمات روانپزشکی نیاز دارند اما بیمه‌ها این خدمات را پوشش نمی‌دهند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ عباسعلی ناصحی در نشست خبری هفته سلامت روان، گفت: در پیمایش ملی سلامت روان که در سال ۸۹ ـ ۹۰ در سطح کشور انجام شد مشخص شد میانگین شیوع اختلالات روانی در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور ۲۳٫۶ درصد است.

وی ادامه داد: شیوع اختلالات روانی در زنان بیش از مردان است به طوری که در زنان ۲۶٫۵ درصد و در مردان ۲۱٫۶ درصد است. علاوه بر این تعدادی از این مردم نیز فقط نیازمند مشاوره بوده‌اند که این رقم ۱۱٫۱ درصد بوده است.

ناصحی گفت: در واقع به طور کلی ۳۴٫۷ درصد از جمعیت کشور نیازمند خدمات سلامت روان می باشند. که از میان آنها ۴۴ درصد برای خدمات درمانی مراجعه کرده‌اند که ۴۱ درصد آنها خدمات را به طور کلی دریافت‌ کرده‌اند و ۱۸ درصد حداقل خدمات را گرفته‌اند.

مدیر کل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به هزینه‌های سلامت روان که به صورت مستقیم و غیرمستقیم است گفت: هزینه‌های مستقیم مربوط به ویزیت، بستری و خدمات سرپایی است و هزینه‌های غیرمستقیم ناشی از افت کاری، کارافتادگی و غیبت از کار است و مبتلایان به اختلالات روانی بیشترین هزینه درمان را می‌دهند.

ناصحی افزود: سبب اینکه ۸۲ درصد بیماران مبتلا به اختلالات روانی برای درمان مراجعه نکرده‌اند یا از بیماری خود اطلاعی نداشته یا فکر می‌کردند خود به خود بهبود می‌یابند بعضی‌ها هزینه و بیمه را مطرح کرده‌اند که در پرداخت مشکل داشته‌اند بعضی دیگر دسترسی به خدمات درمانی نداشته و بعضی نگران انگ روانی بوده‌اند.

ناصحی با اشاره به پیمایش انجام شده در بحث سلامت روان گفت: در این پیمایش مشخص شد بیماران مبتلا به اختلالات روانی یک تا ۳ بار در سال نیازمند بستری می باشند و یک تا ۳ بار نیز به سبب بیماری‌های جسمی ناشی از آن در بخش‌های جسمی بیمارستان بستری می‌شوند.

وی ادامه داد: میانگین بستری در بخش‌های روانی ۱۱٫۳ روز است و میانگین در بخش جسمی ۴٫۲ روز در سال بوده است.در واقع بیماران مبتلا به اختلالات روانی بیش از سایرین دچار مشکلات جسمی می‌شوند.

مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در مورد پوشش بیمه‌ای گفت: بیماران مبتلا به اختلالات روانی نسبت به سایرین پوشش بیمه کمتری دارند و آنهایی که بیمه داشته‌اند فقط ۴۵ درصد از بیمه خود را در بخش سرپایی و ۴۰ درصد برای بستری استفاده کرده‌اند.

وی تصریح کرد: بعضی بیماران، تحت پوشش هیچ نوع بیمه‌ای نیستند و اکثر بیمه‌ها خدمات مشاوره، روان‌درمانی و توانبخشی را پوشش نمی‌دهند.

وی گفت: همچنین بخش عمده‌ای از داروها تحت پوشش بیمه نیستند و هزینه بالایی دارند. بیمه‌های دولتی با تبعیض آشکار برای بیماران روانی تخت بستری تعیین کرده‌اند و این بیماران فقط حق دارند ۵۶ روز در سال بستری شوند.

وی ادامه داد: اختلالات روانی مزمن که نیازمند چندین مورد بستری در زمان‌های طولانی مدت است ۳ درصد اشخاص جامعه را درگیر کرده است.

ناصحی ادامه داد: در مورد بیمه‌های تکمیلی نیز تبعیض وجود دارد و آنها از ارائه خدمات اجتناب می‌کنند و معتقدند نسبت به بیماران روانی تعهدی ندارند که البته سبب آن ناآگاهی‌شان است که فکر می‌کنند هزینه بالایی دارد.

مدیر کل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، گفت: بیماران اختلالات روانی نیز که معتاد نیز می باشند تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و اگر به سبب مشکلات روانی بستری شوند به سبب اعتیادشان باید هزینه‌های خود را پرداخت کنند.

ناصحی با اشاره به مثلث ماهواره، آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌های بدنسازی در شیوع مصرف مواد مخدر صنعتی گفت: بر اساس آماری که ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد شیوع مصرف مواد در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال اعلام کرده ۲٫۶۵ درصد است که یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

وی افزود: تبدیل مواد سنتی به صنعتی مخصوصاً شیشه افزایش یافته که این مسئله درمان را سخت‌تر می‌کند.در حال حاضر مشکلی که در بیمارستان‌ها داریم این است که تخت‌های روانی توسط اشخاصی که سوء مصرف به مواد محرک دارند اشغال شده است.

وی با اشاره به اینکه سوء مصرف مواد محرک در زنان شیوع بیشتری دارد، گفت: در سال ۸۶ حدود ۳ درصد و اکنون سوء مصرف مواد در زنان به بیش از ۱۰ درصد رسیده است.این اشخاص تحت عنوان لاغری و قوی‌تر شدن مواد صنعتی را مصرف می‌کنند و جوانان برای انرژی بیشتر و شاد‌تر بودن به آن آلوده می‌شوند.

ناصحی تعداد تخت‌های روانی را ۷ هزار و ۵۰۰ تخت اعلام کرد و گفت: نیاز کشور تا پایان سال ۹۳ حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تخت است در واقع ۴ هزار تخت کم داریم.

مدیر کل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده که بیمارستان‌هایشان بدون بخش روانی افتتاح نشود و بیمارستان‌های عمومی ۱۰ درصد تخت‌ها را به تخت روانی اختصاص دهند و بخش‌های روانپزشکی در بیمارستان‌های جنرال و عمومی هم تاسیس شود.

وی گفت: اینها مصوباتی است که شتاب ندارد و به سبب مشکلات اعتباری کارهای زیربنایی کمتر شده و ساخت و ساز نیز کاهش یافته است.

ناصحی گفت: مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی فکر می‌کنند بیماران روانی هزینه‌بر می باشند و بیشتر تمایل به ایجاد بخش جراحی و زنان و زایمان دارند که پول‌آور است و فکر می‌کنند بیمار روانی خطرناک است و نظم بیمارستان را برهم می‌زند در حالی که فقط یک درصد آنها حرکات خشن دارند که می‌توان آنها را در بخش ویژه بستری کرد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.