شیوه های جذب جوانان به مساجد

به گزارش ایرنا از مرکز رسیدگی به امور مساجد، اگر میزان معرفت جوانان به آموزه های دینی و زلال معارف دین از رشد و نمو مطلوبی بهره مند باشد، شخصیت دینی آنان به گونه ای شایسته شکل خواهند گرفت و هنگام ورود به جامعه اسلامی تاثیر به سزایی در آن جامعه پدید خواهند آورد اما اگر از تربیت لازم برخوردار نباشند، زمینه اصلاح جامعه فراهم نخواهد شد. یکی از مکان هایی که می تواند شخصیت جوان را مطابق آموزه های دینی بارور سازد و روح خداجویی و عدالت خواهی را در اعماق وجود آنان ریشه دار سازد مسجد می باشد که کانون انسانی سازی است.

به عقیده کارشناسان، لازم است که راهکارهای جذب جوانان هدایت آنان به مساجد شناسایی شود و مورد اهتمام قرار گیرد تا رفته رفته زمینه های حضور فعال تر جوانان در مساجد فراهم شود.

۱- نیازسنجی و شناخت روحیات جوانان

شناخت روحیات جوانان و سنجش نیازهای آنان در مسیر جذب جوانان به مساجد پیش از هر چیز دیگر حایز اهمیت است. برنامه ریزان فرهنگی به ویژه در حوزه فرهنگ دینی باید به تناسب شرایط محلی هر استان روحیات جوانان را مورد مطالعه قرار داده و با اعزام کارشناسان، نیازهای آنان را در حوزه فرهنگ دینی مورد عنایت جدی قرار دهند.

این برنامه ریزیان بایستی انتظارات جوانان را به منظور مشارکت در فعالیت های فرهنگی مساجد با جدیت هر چه تمام تر دنبال کنند و از آنان بخواهند درباره مسجد هرچه می دانند عنوان کنند و علت حضور یا عدم حضورشان در مساجد را بازگو کنند.

در این صورت بسیاری از واقعیت ها که در ذهن آنها نقش بسته است، آشکار خواهد شد و با این تمهیدات و مقدمه چینی ها می توان اقدام های بعدی را پیگیری کرد.

۲- توجه به آراستگی، نظافت و بهداشت مساجد

از آنجا که طبع جوانان پاک و آرام است، لذا به مکان های پاکیزه، آرام، جذاب و دلپذیر بیشتر گرایش پیدا می کنند. بنابراین برای جذب آنان به مساجد باید این مکان ها را آراسته و پاکیزه ساخت، فرش های مسجد تمیز و پاکیزه باشند، روشنایی مسجد در حد مطلوب بوده و مسجد همواره معطر و خوشبو باشد.

نمازگزاران با لباس های پاکیزه و بوی خوش وارد مسجد شوند، مسجد از آرامش لازم برخوردار باشد، به مسائل دنیوی کمتر پرداخته شود و بیشتر، مسائل اخروی مورد اهتمام قرار گیرد. مومنان به یکدیگر احترام گذاشته و همدیگر را به صبر، شکیبایی و خصلت های نیکو سفارش کنند.

۳- نقش موثر امام جماعت

امام جماعت یکی از ارکان اساسی مسجد به شمار می رود. جوانان امام جماعت را به عنوان آیینه تمام نمای خوبی ها و کرامت های انسانی و نشانه پاکی، صداقت، صفا، شجاعت، مروت، انسانیت، شکیبایی، ایثار و گذشت می شناسند. بنابراین برای جذب جوانان به مسجد، امام جماعت باید با جوانان دوست شده با آنان بجوشد، در غم و شادی آنان شریک شود، از آنان احوالپرسی کند، با آنان به اردو رود، حتی الامکان در میادین ورزشی آنان حضور یافته و آنان را مورد تشویق قرار دهد.

اگر امام جماعت در چنین برنامه هایی شرکت کند، جوانان او را دوست خواهند داشت و هیچ گاه او را فراموش نکرده و در صف های جماعت حاضر شده و در فعالیت های فرهنگی مسجد تعامل و همکاری خواهند داشت.

۴- نقش هیات های امنا، بانیان و واقفان

هیات های امنا، بانیان و واقفان نیز از دیگر ارکان تاثیر گذار جذب جوانان به مساجد به شمار می روند و نحوه تعامل آنان با جوانان بسیار حساس و ظریف می باشد. اگر هیات های امنا به خصوص با جوانان رفتاری دون شان آنان داشته باشند و به گونه ای شخصیت آنان را دچار خدشه کنند، باعث فاصله گرفتن ایشان از مسجد خواهند شد.

بنابراین باید کوشید تا متناسب با شخصیت جوانان سخن گفت و آنان را در فعالیت های گروهی مشارکت داده و با عطوفت و مهربانی با آنان رفتار کرد که اگر چنین شود، زمینه های جذب جوانان در مساجد فراهم خواهد شد.

۵- اهتمام در پاسخگویی به شبهات فکری و دینی جوانان

شبهات فکری و دینی فراوانی در ذهن جوانان نقش بسته است و آنان معمولا به دنبال مکان هایی هستند که به شبهات شان پاسخ دهد. با راه اندازی گفتمان های دینی در مساجد و دعوت از استادان مجرب برای این منظور، جوانان حضور فعال تری در مساجد پیدا خواهند کرد و زمینه پاسخ به سؤالات آنان فراهم خواهد شد و این امر موجب افزایش توان تحلیل آنان در مباحث اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی شده و احساس شخصیت شان را جدی تر می کند.

۶- ملال آور نبودن سخنرانی های واعظان مساجد

یکی از مواردی که موجب خستگی و ملالت جوانان می شود، سخنرانی های طولانی یک ساعته یا بیشتر از آن می باشد که به هیچ وجه پسندیده نیست. عدم رعایت حد اعتدال در سخنرانی ها موجبات گریز جوانان از مساجد را فراهم خواهد ساخت.

بنابراین سخنرانی ها باید حداکثر ۳۰ تا ۴۰ دقیقه انجام شود. در این مدت سخنران می تواند با استفاده از آیات قرآن، احادیث، اشعار، پندها و داستان ها، کلام خود را با بیانی شیوا و جذاب برای مخاطبان جوان ارایه کند تا به ذائقه آنان شیرین آید و شاهد حضور مستمر آنان در مسجد شود.

مداحی ها هم باید کوتاه و مستند بیان شوند. لذا خطیب و مداح باید حق مطلب را به خوبی ادا کنند تا جوانان از این طریق به مساجد جذب شوند.

۷- مشارکت دادن جوانان در فعالیت های جمعی و گروهی

جوانان همیشه مشتاق شرکت در فعالیت های گروهی و جمعی هستند و لذا لازم است از آنان در انجام کارهای مسجد نظیر پیگیری فعالیت های عمرانی و فرهنگی دعوت به عمل آمده و آنان را در این ارتباط ترغیب و تشویق کنند. پیگیری انجام برنامه اعتکاف در یک مسجد توسط جوانان به عنوان یکی از مصادیق مشارکت دادن آنان در مسائل مسجد است. مثلا موضوع ثبت نام را به آنان واگذار کرده و در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها نظرات آنان نیز خواسته شود.

۸- طولانی نکردن اقامه نمازهای جماعت

نمازهای جماعت باید به طور معمول و تعارف برگزار شود و امام جماعت از طول دادن نماز و خیلی آهسته خواندن آن پرهیز کرده، سوره های طولانی را در نماز نخواند، سجده ها را طولانی نکند و حتی الامکان از صحبت های بین دو نماز پرهیز کرده و سخنان خود را در چند دقیقه بیان کند. همچنین امام جماعت بعد از برگزاری نماز جماعت وقت مومنان را نگیرد و برای مسجد جدول برنامه هفتگی تنظیم کرده و سعی کند آن برنامه را اجرا نماید و جز در موارد خاص برنامه های آن را لغو نکند.

فراهنگ**۱۰۰۳**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۵۸۱۸۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.