صادرات محصولات پتروشیمی به حدود شش میلیارد دلار رسید

۲۰ میلیارد و ۶۱۸میلیون دلار کالای غیرنفتی در نیمه نخست سال جاری صادر شده است که حدود شش میلیارد دلار آن را محصولات پتروشیمی تشکیل می دهد.


به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، در این مدت ۴ میلیارد و ۵۸۵ میلیون دلار میعانات گازی و ۱۰ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار از سایر کالاها صادر شده است.
ارزش صادرات پتروشیمی تا پایان سال به بیش از ۱۵ میلیارد دلار خواهد رسید.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه پارسال ۱۴،۳ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی داشتیم از اولویت تامین نیاز تولیدکنندگان صنایع تکمیلی و تولید زنجیره های پتروشیمی در داخل به عنوان یکی از راهبردهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی یاد کرد و گفت : امروزه سرریز محصولات میانی تولیدی را صادر می کنیم که نشاط صنایع داخلی و افزایش ارزش افزوده صادرات از محل صادرات تولیدات نهایی را نشان می دهد.
عبدالحسین بیات از جلوگیری از واردات مواد اولیه پتروشیمی که پیش از این در شرکت ها و تولیدکنندگان داخلی انجام می شد به عنوان یکی دیگر از راه های حفظ ذخایر ارز کشور یاد کرد.
بیات گفت : به منظور تحقق اهداف سند چشم انداز در بخش پتروشیمی و افزایش تنوع محصولات ، از این پس برنامه های توسعه ای بر مبنای زنجیره ارزش تدوین و اجرا می شود.
وی افزود : به همین دلیل دیگر کمتر به احداث واحدهای تولیدی تک منظوره پتروشیمی مجوز داده می شود.
معاون وزیر نفت گفت : در گذشته به واحد پایه ای متانول به تنهایی مجوز داده می شده اما از این به بعد به متانول با زنجیره آن مجوز داده می شود یا به احداث واحدهای تولیدکننده آمونیاک و اوره با زنجیره آن مجوز می دهیم.
وی با اشاره به اینکه در برنامه های اول تا پنجم روی تنوع کمتر برنامه ریزی شده است ، تنوع فعلی محصولات پتروشیمی را ۲۵ محصول دانست و افزود: از برنامه ششم به بعد به تدریج تنوع محصولات به ۸۵ نوع خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه تنوع محصولات با راه اندازی واحدهای متنوع و جدید پتروشیمی و صنایع تبدیلی محقق خواهد شد از راه اندازی خط اتیلن غرب به عنوان بستر ساز این تحول ارزش آفرین یاد کرد و افزود: با راه اندازی خط اتیلن غرب بسیاری از استان های کمتر برخوردار به استان های برخوردار تبدیل می شوند و با راه اندازی این واحدها ، توزیع توسعه در کشور محقق می شود.
وی با بیان اینکه امروزه دانش فنی تولید متانول، پروپیلن از متانونل، سوخت پاک، وینیل استات مونومر، دانش فنی تولید استایرن تا ظرفیت ۵۴ هزار تن و نیز انواع کاتالیست ها به عنوان بستر تبدیلات این تولیدات را به دست آورده ایم افزود: پی وی سی با گرید پزشکی، از جدید ترین محصولاتی است که دانش فنی آن را به تازگی کسب کرده ایم.
بیات گفت: امسال تبدیلات  از نظر وزنی ۳۳ درصد افزایش پیدا کرده است که نشان می دهد واحدهای صنعتی کوچک و صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه پتروشیمی امسال نسبت به پارسال عملکرد موفق تری داشته اند و زنجیره ارزش افزوده بیشتر تحقق پیدا کرده است.
وی افزود: صادرات این صنایع هم بیش از دو برابر صادرات محصولاتی میانی(محصولات خام و پایه پتروشیمی) ، ارزش افزوده و ارزآوری برای کشور داشته  که آمار دقیق آن در دست وزارت صنعت ، معدن و تجارت است.
معاون وزیر نفت گفت: ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی به
توسعه زنجیره آن بستگی دارد چراکه هر مرحله که محصول تولید می شود با ورود به حلقه بعدی و سرمایه گذاری برای تبدیلات جدید ارزش افزوده بالاتری به ارمغان می آورد و
اشتغال زایی هم افزایش پیدا می کند.
وی افزود: با تمهیداتی که دولت دهم روی زنجیره تولیدات پتروشیمی اندیشیده است ، برنامه های خوبی را با همکاری وزارت نفت و صنایع داریم که این زنجیره می تواند ارزش صادراتی محصولات ساخته شده از مواد اولیه پتروشیمی را  دو تا سه برابر افزایش بدهد.
عبدالحسین بیات گفت: تاکنون موفق شدیم بیش از ۵۰ درصد مواد هیدروکربوری خام را تبدیل کنیم و به ارزش افزوده بالاتر برسانیم.
وی افزود: با این حال ما می توانیم ۳۰ تا ۴۰ درصد دیگر امکان ایجاد ارزش افزوده بیشتر را در ادامه زنجیره و همین طور اشتغال بالاتر را برای کشورمان داشته باشیم.
وی با بیان اینکه پارسال ۱۴،۳ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی داشتیم از اولویت تامین نیاز تولیدکنندگان صنایع تکمیلی و تولید زنجیره های پتروشیمی در داخل به عنوان یکی از راهبردهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی یاد کرد و گفت: امروزه سرریز محصولات میانی تولیدی را صادر می کنیم که نشاط صنایع داخلی و افزایش ارزش افزوده صادرات از محل صادرات تولیدات نهایی را نشان می دهد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.