صالحی به گینه کوناکری دعوت شد

۳۱فروردین۱۳،

وزیر امور خارجه گینه کوناکری که به تهران سفر کرده از وزیر امور خارجه ایران برای سفر به این کشور رسماً دعوت کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه امروز (سه‌شنبه) طی مذاکراتی با «لانسی فال» وزیر امور خارجه گینه کوناکری در تهران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اولویت خاصی برای همکاری با کشورهای آفریقایی قائل است، ابراز امیدواری کرد سفر وزیر خارجه گینه کوناکری در جهت تقویت مناسبات دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علمی و فناوری موثر و مفید واقع شود.

وی در عین حال تصریح کرد که روابط دو کشور در بعد سیاسی در بهترین شرایط است و در ابعاد دیگر روابط نیز باید متناسب با مناسبات سیاسی قدم‌های جدی برداشته شود.

صالحی سپس با اشاره به رایزنی‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور، تحولات مختلف در خاورمیانه و آفریقا از جمله بحران‌های جاری در سوریه و مالی را مورد توجه قرار داد و گفت: ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد و گینه کوناکری به عنوان عضو این جنبش و نیز عضو اتحادیه آفریقا می‌توانند با رایزنی‌ها به سهم خود در جهت تخفیف این بحران‌ها و کمک به حل و فصل آنها عمل کنند.

وی همچنین خطرات افراط گرایی در مناطق مختلف را خاطرنشان ساخت.

وزیر امور خارجه گینه کوناکری نیز در این ملاقات سفر به ایران را  فرصت مناسبی برای تبادل نظر در خصوص مسائل مورد علاقه دو طرف خواند.

وی تصریح کرد: ما در حال ایجاد روابط عمیق‌تر بین دو کشور هستیم، لذا حضور ما در ایران برای تقویت همکاری‌های فیمابین و نشانه عزم ما برای گسترش مناسبات با جمهوری اسلامی ایران است.

لانسی فال تصمیم ایران و گینه بر دایر کردن سفارتخانه‌های دو کشور را نشانه دیگری از عزم و اراده دو طرف برای تقویت همکاری‌های فیمابین دانست.

وی با اشاره به گینه کوناکری به عنوان کشوری با ۹۸ درصد جمعیت مسلمان، ارزش‌های اسلامی مشترک دو کشور در چارچوب سازمان همکاری اسلامی و نیز ارزش‌های مشترک در جنبش عدم تعهد را یادآور شد.

وزیر امور خارجه گینه همچنین با اشاره به اینکه دو کشور در مناطق مهمی قرار دارند، به تشریح اوضاع در آفریقا به ویژه وضعیت مالی، پیامدهای ادامه بحران، تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای کمک به حل این بحران و افراط گرایی در منطقه پرداخت.

وی با اشاره به مسئله سوریه، ضرورت یافتن راه‌حل سیاسی توام با گفت‌وگو برای کمک به حل آن را مورد تاکید قرار داد و در ارتباط با خاورمیانه حق فلسطینی‌ها برای داشتن کشوری مستقل را خاطرنشان ساخت.

وزیر امور خارجه گینه کوناکری فعالیت‌های هسته‌ای و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در چارچوب معاهده ان.پی.تی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حق همه کشورها دانست و تاکید کرد: نباید حق کشوری برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای نادیده گرفته شود و خلع سلاح هسته‌ای باید شامل همه کشورها گردد.

در این دیدار همچنین همکاری‌های دو کشور در زمینه معدن، عمران، خدمات فنی و مهندسی و پروژه‌های مشترک مورد بررسی قرار گرفت و در خصوص ادامه رایزنی‌ها در جهت تحقق و عملی شدن همکاری‌ها و برگزاری نمایشگاه‌های تولیدات ایران تبادل‌نظر شد.

وزیر امور خارجه گینه کوناکری از صالحی برای سفر به کشورش رسماً دعوت به عمل آورد.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.