صالحی خبر داد: آمادگی ایران برای میزبانی گفت و گو میان حکومت سوریه و مخالفانش

به گزارش خبرآنلاین، علی اکبر صالحی در دیدار معاون وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه دیدار مقامات تهران و آنکارا در جهت ایجاد ثبات در منطقه است با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی و فراهم کردن زمینه های گفت و گو میان حکومت سوریه و مخالفان اظهار امیدواری کرد سوریه به سمت ثبات پیش رود.
وزیر امور خارجه گفت:‌ اگر تصور شود که حکومت سوریه رفتنی است، قابل توجیه نیست.
بنا بر خبری که اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه از این دیدار منتشر کرده است صالحی در دیدار ‘خالد چویک’ در تهران، با بیان این که جمهوری اسلامی ایران خواهان بازگشت ثبات به سوریه و حل اختلافات از طریق گفتگو است، اظهار داشت: ما از طرح صلح آقای کوفی عنان حمایت می کنیم و تنها راه برون رفت معنی دار از این شرایط را این طرح می دانیم.
صالحی جایگاه ترکیه را در منطقه مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه دارای مشترکات فراوانی هستند، استمرار دیدارها و گفت و گوی مقامات دو کشور را باعث تفاهم و همکاری بیشتر دو کشور در جهت کمک به بازگشت ثبات در منطقه دانست.
وی با ابراز خرسندی از حجم روابط دو کشور اظهار امیدواری کرد که در سایه این همکاری ها روابط دو کشور توسعه پیدا کرده و ریشه دارتر شود.
خالد چویک معاون وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار به تحولات سوریه پرداخت و با بیان اینکه اگر سوریه متلاشی شود بر کل منطقه تأثیر خواهد گذاشت، اظهار داشت: نباید در سوریه دخالت کرد و مردم این کشور خودشان باید برای آینده این کشور تصمیم گیرنده باشند.
معاون وزیر خارجه ترکیه با ابلاغ سلام داوود اوغلو وزیر امور خارجه این کشور اظهار امیدواری کرد که روابط دو کشور بیش از پیش تعمیق یابد.
کمیته سیاسی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه به ریاست معاونان وزیران امور خارجه دو کشور، امروز – سه شنبه – تشکیل و طی آن روابط دو جانبه و چگونگی تسریع روند توسعه آن مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت.
سید عباس عراقچی درباره روند توسعه روابط دو کشور گفت: تحریم های غیرعادلانه غرب علیه ایران فرصتی را فراهم ساخته است که روند توسعه روابط با ترکیه از سرعت بیشتری برخوردار شود.
وی پیش بینی کرد که حجم مبادلات تجاری ایران وترکیه در سال جاری از بیست میلیارد دلار فراتر رود.
در این کمیته، همچنین معاونان وزیران خارجه ایران و ترکیه به مشورت و تبادل نظر در رابطه با موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی پرداختند.
/۲۷۲۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.