صلاحی: ایران برای اثبات خود نیازی به جعل تاریخ ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اهدای لوح ثبت جهانی نسخه خطی خمسه نظامی به کتابخانه و موزه ملی ملک عصر روز یکشنبه ۲۸ خرداد ماه با حضور اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در محل موزه ملی ملک برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سید مجتبی حسینی رئیس موزه ملک با اشاره به فعالیت این موزه و برنامه‌های جاری آن در پنج عید مذهبی کشور که بنا بر وقفنامه مرحوم حاج حسن ملک صورت می‌گیرد، گفت: ما در این برنامه‌ها سعی داریم که میراث غیرمکتوب و سرمایه‌های فرهنگی ایران در بخش‌های غیر از کتاب و نسخ خطی را نیز به نمایش بگذاریم.

وی افزود: در همین راستا شنبه آینده و همزمان با سومین روز از ماه شعبان از نسخه خطی کتاب «لطایف الحیل» که در شمارگان محدودی منتشر شده است رونمایی خواهد شد و در کنار آن نیز بخشی از کلکسیون سفالینه‌های حسین افشار را نیز برای بازدید عموم به نمایش در خواهیم آورد.

در ادامه این مراسم اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سخنانی با اشاره به سنت وقف در ایران گفت: کسانی که در گذشته این سرزمین اقدام به وقف اموال و دارایی‌های خود می‌کردند از حیث مدیریتی از بسیاری از تئوری‌های مدیریتی امروز ما جلوتر بوده‌اند و هستند.

وی ادامه داد: در یازده ماهی که از مسئولیت من در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران می‌گذرد احیای سنت وقف بسیار مدنظر بوده است و در همین راستا تنها یک واقف و هدیه‌کننده سیستانی در سال گذشته ۸۵ هزار اثر نفیس را به سازمان هدیه کرد که در میان آنها ۵۵ هزار جلد کتاب نفیس وجود داشت. در کنار آن نزدیک به هشت هدیه‌دهنده دیگر نیز در استان‌های یزد و بوشهر و اصفهان داشتیم که هدایای آنها در حال فهرست‌نویسی است و به زودی معرفی خواهد شد.

وی با اشاره به موزه ملی ملک و واقف آن گفت: کار حاج حسین ملک بدون شک از یک اندیشه ناب مدیریتی سرچشمه گرفته است. اگر وقف‌نامه او را در کنار دانشنامه‌های مدیریتی فعلی قرار دهید به خوبی می‌توانید آنها را با یکدیگر تطبیق دهید. در کنار آن، او هوشمندانه اولویت‌های خود را در این موضوع انتخاب کرده است. به همین منظور او ابتدا کتاب و پس از آن طب و درمان و آثار نفیس را وارد وقفنامه می‌کند و همین هوشمندی، موزه او را پنجمین موزه تاریخی ایران و نخستین موزه از حیث گنجینه تمبر در کشور می‌کند.

صلاحی ادامه داد: در روزگار ما بسیاری تلاش می‌کنند تا به نوعی خود را ماندگار کنند اما نباید فراموش کرد که تنها کار و عمل ماندگار است که می‌تواند صاحب خود را ماندگار کنند و واقفان و عمل وقف در زمره چنین افرادی هستند و عمل آنها میراث‌ساز است به جای آنکه خودشان میراث دار باشند.

رئیس کتابخانه ملی ایران در ادامه با اشاره به ثبت جهانی نسخه خطی خمسه نظامی کتابخانه ملک گفت: دوستان ما در کمیته ملی حافظه جهانی تلاش زیادی را به خرج دادند تا بتوانند آثار ایرانی را در یونسکو به ثبت برسانند که حاصل این تلاش از سال ۸۴ تا کنون ثبت پنج اثر بوده است و ۲ اثر نیز در پایان سال جاری برای ثبت فرستاده شده است. در کنار آن در سال گذشته ۲۵ اثر هنری فاخر ایران را به ثبت ملی رساندیم  و ۱۰ اثر نیز در نوبت ثبت در سال جاری قرار داده شده است.

وی افزود: در موضوع ثبت جهانی خمسه نظامی، سال گذشته بیش از ۲۰ نسخه خطی در کشور جمع‌آوری شد که ۷ نسخه از میان آنها برای ثبت به یونسکو فرستاده شد و از میان آنها پنج نسخه پذیرفته شد که یکی از آنها نسخه‌ای بود که در گنجینه کتابخانه ملک موجود است.

وی افزود: در سال جاری نیز مجموعه نقشه‌های وزارت امور خارجه درباره ایران که مزین به نام خلیج فارس است و نیز کتاب ذخیره خوارزمشاهی که نخستین کتاب در زمینه طب سنتی ایرانی است برای ثبت ملی به یونسکو فرستاده شده است تا همگان بدانند که برای اثبات بودنمان نیازی به جعل تاریخ نداریم و هنرمان نمایش آن چیزی است که خود داریم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.