صنایع فرآوری کرم کمپوست ساز در کشور وجود ندارد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

با توجه به پتانسیل بالاو تنوع محصولات تولیدی کرم کمپوست ساز،‌ هنوز صنایع فرآوری این موجود در کشور احداث نشده است.

سید محمد حسینی مقدم معاون آموزشی و پژوهشی یکی از مراکز اموزش جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: در کنار تولید کمپوست با استفاده از کرم خاکی (گونه اوینیا فویتیدا) محصولات دیگری نظیر چای کمپوست، کرم زنده، خشک شده، خوراک طیور و آبزیان و محصولات آرایشی بهداشتی از این کرم تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز صنایع فرآوری کرم کمپوست ساز در کشور احداث نشده تصریح کرد: تولید محصولات ورمی کمپوست در کشور انجام می شود اما صنایعی که بتواند محصولات جانبی و فرآوری شده ورمی کمپوست را تولید کند در کشور وجود ندارد.

حسینی مقدم با بیان اینکه هر کیلوگرم کرم خاکی کمپوست ساز گونه اویننا فویتیدا حدود ۳۰ هزار تومان خرید و فروش می شود گفت: برای تبدیل کردن یک تن کود حیوانی به کمپوست طی ۳ ماه، ۱۰ کیلوگرم کرم کمپوست ساز نیاز است، اما به دلیل تکثیر و تولید مثل بالای این موجود رهاسازی ۵٫۵ کیلوگرم کرم ابتدای  دوره در بستر نیاز به کرم را تامین می کند چرا که این میزان کرم طی دوره ۹۰ روزه به بیش از ۶ برابر یعنی معادل ۳۰ کیلوگرم می رسد.

حسینی مقدم در خصوص استفاده این کرم در جیره غذایی طیور و آبزیان گفت: این کرم باید در جیره غذایی طیور و آبزیان به صورت خشک شده استفاده شود و استفاده خالص این کرم به دلیل قیمت بالا برای مرغداران مقرون به صرفه نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در بدن این کرمها پروتئین زیادی وجود دارد افزود: این کرمها در شرایط دمای پایین و سرما ژله ای از خود ترشح میکنند که ارزش هر کیلوگرم آن حدود ۲۰ میلیون تومان است و در صنایع بهداشتی و درمانی استفاده می وشد اما متاسفانه صنایع فرآوری آن در کشور ایجاد نشده است.

وی با اشاره به اینکه همه بخشهای تولیدی متولی مخصوص به خود دارند افزود: تولید ورمی کمپوست متولی خاصی ندارد اما با وجود پتانسیل بالای تولید این صنعت باید حمایت و پشتیبانی شود.

حسینی مقدم خاطرنشان کرد: بانکهای عامل به اشخاص دارای مدرک فنی و حرفه ای تولید ورمی کمپوست، وامهای ۵ میلیون تومانی با بهره ۴ درصد برای تولید ورمی کمپوست در منزل می دهند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.