ضرابی‌زاده: نگاه عوامانه به ادبیات کودک و نوجوان هنوز احساس می شود

به گزارش خبرنگار مهر، بهناز ضرابی زاده ظهر دوشنبه در کارگاه ادبیات کودک و نوجوان دهمین جشنواره شعر و داستان سوره با انتقاد از بی توجهی به حوزه ادبیات کودک و نوجوان اظهارداشت: هنوز برخی فکر می کنند نوشتن و خلق آثار هنری برای کودکان و نوجوانان بسیار راحت تر از گروه سنی بزرگسال است.

وی ادامه داد: این درحالی است که کار کردن و نوشتن در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان بسیار سخت تر از گروه سنی بزرگسالان بوده و نیازمند مهارت و تخصص بیشتری است.

ضرابی زاده با بیان اینکه دنیای کودکان زوایای ناشناخته و حساس زیادی دارد گفت: انتخاب واژه برای خلق آثار ادبی و هنری برای کودکان بسیار مشکل و پیچیده است.

وی به افرادی که درحوزه کودک و نوجوان در کشور فعالیت می کنند توصیه کرد برای خلق آثار ماندگار نویسندگان در یک حوزه مشخص کودک و نوجوان فعالیت کنند.

ضرابی زاده همچنین خطاب به نویسندگان حوزه کودک و نوجوان گفت: برای تمرکز و کیفی کردن آثار در این بخش می توانید ضمن آشنایی و خواندن آثار فاخر و شاهکاری هنری دنیا در حوزه روانشناسی رشد کودک و نوجوان نیز مطالعه داشته باشید.

نویسنده کودک و نوجوان استان همدان در ادامه سخنان خود با تاکید بر مخاطب شناسی در این حوزه اظهارداشت: کار هنری ویژگی و مخاطب خاص خود را دارد که توجه به این امر می توانند به نویسندگان در ارائه آثار فاخر کمک فراوانی بکند.

ضرابی زاده انتخاب سوژه مناسب برای شعر و داستان کودک و نوجوان را گام اول برای تولید آثار ماندگار دانست و افزود: نویسندگان با انتخاب هنرمندانه و زیرکانه دست به انتخاب سوژه بزنند و نوآوری را در این بخش فراموش نکنند.

داور دهمین دجشنواره کودک و نوجوان شعر و داستان سوره بی توجهی به انتخاب سوژه و نبود نوآوری را یکی از اشکالات آثار ارسالی به این جشنواره عنوان کرد و گفت: این ضعف بیشتر در بخش آثار دفاع مقدس و انقلاب چشمگیرتر بود.

ضرابی زاده حذف واژه های اضافی، تفکر در انتخاب سوژه، تغییر نوع نگاه، مخاطب شناسی را از راهکارهای موثر برای فعالیت بهتر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان ذکر کرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه در تولید آثار ادبی در این حوزه دغدغه های روز دنیای کودکان و نوجوانان مدنظر قرار بگیرد افزود: برای این امر نویسندگان ضمن تعامل با سایر نویسندگان باید اقدام به مطالعات آثار ادبی فاخر و ماندگار این بخش در جهان کنند.

انتخاب سوژه نیازمند مهارت و تخصص کافی است

احمد خدادوست دیگر نویسنده کودک و نوجوان کشور نیز در این نشست با بیان اینکه هنرمند و نویسندگان فعال در این بخش باید از دانش و مهارت کافی برخوردار باشند گفت: در این خصوص انتخاب موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی مطالعه شاهکارهای ادبی جهان با وسواس بیشتر، تمرکز به فعالیت در یک حوزه را راه های موثر برای انتخاب سوژه مناسب دانست.

خدادوست با تاکید بر اینکه درانتخاب سوژه زوایه نگاه نویسنده متفاوت با سایر نویسندگان بوده و نیازمند مهارت خاص است گفت: با انتخاب سوژه مناسب و خلق آثار هنری دنیای جدیدی کشف می شود که به خلاقیت کودکان و نوجوانان کمک فراوانی می کند.

این کارگاه ادبی با پرسش و پاسخ در حوزه های تخصصی شعر و داستان کودک و نوجوان ادامه یافت.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.