ضربه اطلاعاتی ایران و روسیه به آمریکا

۱۸م آذر ،

ایران و روسیه ضربه ای فراموش نشدنی به افسران اطلاعاتی آمریکا و ماموران ترک، عرب و فرانسوی فعال در سوریه زده اند.هنوز مشخص نیست که آمریکا و متحدانش چگونه می‌خواهند این ضربه سنگین را جبران کنند، به ویژه آنکه این عملیات درست هنگام ترک استانبول توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

ممتازنیوز: ایران و روسیه ضربه ای فراموش نشدنی  به افسران اطلاعاتی آمریکا و ماموران ترک، عرب و فرانسوی فعال در سوریه زده اند.

 در حالی که ارتش سوریه در یک اقدام پیش‌دستانه و با عملیاتی گازانبری در اطراف دمشق هزاران نفر از شورشیان مسلح و تروریست‌های القاعده را به هلاکت رساند و سازمان رزم آنها را بر هم زد، منابع مطلع می‌گویند که ایران با همکاری روسیه، با کشف طرح‌ها و تحرکات شورشیان مسلح که با هدایت افسران نظامی و اطلاعاتی آمریکا مستقر در ترکیه برای حمله به دمشق آماده می‌شدند، علاوه بر اینکه طرح مذکور را خنثی کردند، تمام امیدهای مخالفان سوریه برای پیروزی در نبرد، پیش از فرا رسیدن زمستان را بر باد دادند. 

   منابع آگاه می‌گویند پس از آنکه شورشیان با فراخوان نیروهای خود در همه دمشق توانستند بیش از ۵۰هزار نیروی رزمی برای حمله به دمشق در چهار محور تدارک ببینند، این تحرکات توسط ناظران نظامی ایران و روس زیر نظر قرار گرفت و به پیشنهاد این دو کشور، ارتش سوریه عملیات پیش‌دستانه خود را برای ضربه زدن به آنها آغاز کرد. 

  این عملیات  شامل حمله به چهار فرودگاه اطراف دمشق و تصرف آن، تصرف بزرگراه دمشق درعا و جاده فرودگاه بین‌المللی دمشق بود که با حمله گسترده واحدهای نخبه ارتش سوریه، علاوه بر آنکه شورشیان تلفات بالای پنج هزار کشته، هزاران زخمی و صدها اسیری دادند، دست به عقب‌نشینی‌های متعدد زده و عملاً این طرح با شکست مواجه شد. 

   افسران طراح آمریکایی که این طرح را از طریق رابط‌های نظامی ترک و عرب و همچنین افسران فراری سوری به مرحله اجرا در آوردند؛ به آن امید زیادی بسته بودند، ولی اقدام به موقع ارتش سوریه همه آنها را ناامید کرد، به خصوص آنکه ارتش سوریه اکنون طرحی در دست اجرا دارد که شورشیان را از همه شهرهای اطراف دمشق اخراج و راهی بیابان‌های منطقه غوطه شرقیه کند تا به آسانی آنها را تار و مار کند. 

   بر اساس این گزارش، در این نبردها گروه‌های وابسته به القاعده در جبهه النصره نقش به سزایی داشتند ولی ناتوانی آنها در انجام ماموریت محوله سبب شد تا آمریکا آنها را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد. 

   ارتش سوریه که تجربه ورود شورشیان به پایتخت در تابستان را داشت، این‌بار با اطلاع از تاکتیک‌های آنها، کلیه راه‌های ورود و خروج و همچنین مسیرهای تدارکاتی، مراکز پشتیبانی و انبارهای مهمات آنها را یا کنترل کرد و یا منهدم نمود. 

 آخرین خبرها از نبردهای دمشق حکایت از آن دارد که شورشیان مسلح که در باغ‌های منطقه غوطه شرقی و داریا محاصره شده‌اند، همه تلاش خود را می‌کنند تا به فرودگاه دمشق و یا فرودگاه عقربا در نزدیکی محله سیده زینب نزدیک شوند تا شاید از بار روانی شکست سنگین هفته قبل بکاهند، مساله‌ای که تنها به کشته شدن تعداد بیشتری از آنها منجر شده است. 

   هنوز مشخص نیست که آمریکا و متحدانش چگونه می‌خواهند این ضربه سنگین را جبران کنند، به ویژه آنکه این عملیات درست هنگام ترک استانبول توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آغاز شد و همچنان ادامه دارد.  

 این ضربه اطلاعاتی در حالی وارد می شود که پیش از این اردوغان اول وزیر ترکیه هنگام بازگشت از اسپانیا گفته بود که ایران دیگر نقشی در سوریه ندارد و کلید حل بحران در دست روسیه است.

فارس


.
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.